مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 5، شماره 3 - ( پاییز 1395 )                   سال 5 شماره 3 صفحات 66-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shalani B, abbariki A. The relationship between identity styles with emotional, social, and educational adjustment in high school students. Rooyesh 2016; 5 (3) :51-66
URL: http://frooyesh.ir/article-1-139-fa.html
شلانی بیتا، آبباریکی اکرم. بررسی رابطه سبک‌های هویتی با سازگاری عاطفی، اجتماعی، و آموزشی دانش‌آموزان مقطع متوسطه. رویش روان شناسی. 1395; 5 (3) :51-66

URL: http://frooyesh.ir/article-1-139-fa.html


1- دانشگاه رازی کرمانشاه
2- دانشگاه رازی کرمانشاه ، bita.shalani@gmail.com
چکیده:   (5887 مشاهده)

سازگاری در حال حاضر از مهم­ترین نشانه­های سلامت روان در نوجوانان محسوب می­شود. هدف این پژوهش بررسی رابطه سبک­های هویتی با سازگاری عاطفی، اجتماعی، و آموزشی دانش­آموزان مقطع متوسطه است. جامعه آماری شامل دانش­آموزان دختر و پسر در مقطع دبیرستان در سال تحصیلی 94-95 در شهر کرمانشاه بود، که 282 نفر (160 دختر و 122 پسر) در پایه­های اول، دوم، و سوم با روش نمونه­گیری خوشه­ایی چندمرحله­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سبک هویت و مقیاس سازگاری دانش­آموزان بود. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک­های هویت به شکل معناداری توانایی پیش­بینی سازگاری عاطفی، اجتماعی، و آموزشی را دارند. نتایج نشان  داد که بین سبک هویت اطلاعاتی و سازگاری عاطفی رابطه وجود ندارد، اما بین سبک اطلاعاتی و سازگاری اجتماعی و آموزشی رابطه وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین سبک­های هویتی هنجاری و اجتنابی با سازگاری عاطفی، اجتماعی، و آموزشی رابطه وجود دارد. نتایج نشان داد که سبک های هویت  نقش مهمی در سازگاری عاطفی، اجتماعی، و آموزشی دانش­آموزان دارند. دانش­آموزان با سبک­های هویت اطلاعاتی و هنجاری، میزان سازگاری عاطفی، اجتماعی، و آموزشی بالاتری دارند.

متن کامل [PDF 848 kb]   (95 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: اعتیاد
دریافت: 1394/10/6 | ویرایش نهایی: 1398/7/21 | پذیرش: 1394/11/1 | انتشار الکترونیک: 1395/11/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb