سال 5، شماره 2 - ( تابستان ۹۵ / شماره پیاپی ۱۵ / 1395 )                   سال 5 شماره 2 صفحات 115-146 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi R, Jamali A, Nejati A, Sharifi A. The Effectiveness of group interventions based on parent-child relationship on mothers parenting children (ages 8-11) with ADHD. frooyesh. 2016; 5 (2) :115-146
URL: http://frooyesh.ir/article-1-285-fa.html
موسوی رقیه، جمالی عبداله، نجاتی امین، شریفی علی. اثربخشی مداخلات گروهی مبتنی بر رابطه والد-کودک بر فرزندپروری مادران دارای کودک 11-8 ساله مبتلا به اختلال بیش‌فعالی – کمبود توجه. رویش روان شناسی. 1395; 5 (2) :115-146

URL: http://frooyesh.ir/article-1-285-fa.html


استادیار دانشگاه شاهد ، mousavi@shahed.ac.ir
چکیده:   (1468 مشاهده)

         چکیده

هدف پژوهش حاضر اثربخشی برنامه گروهی مداخلات مبتنی بر رابطه والد – کودک بر فرزند پروری مادران دارای کودک 11-8 ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی – کمبود توجه است. این مطالعه یک تحقیق نیمه آزمایشی بر اساس طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بوده و جامعه پژوهش شامل کلیه مادران کودکان 11-8 ساله مبتلا به ADHD است که در سال 1393 به درمانگاه مرکز طبی اطفال  و کلینیک­های ونک و راه سبز مراجعه کرده بودند. از جامعه آماری به روش نمونه گیری در دسترس، نمونه­ای مرکب از مادران 30 کودک مبتلا به ADHD انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. سپس مادران گروه آزمایش، به مدت 10 جلسه تحت آموزش برنامه گروهی مداخلات مبتنی بر رابطه والد – کودک بر اساس الگوی لندرث قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده مقیاس فرزند پروری آرنولد و چک لیست رفتاری کودکان فرم والدین (CBCL) بود. داده­های جمع­آوری شده با استفاده از آزمون یومن ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد اجرای برنامه گروهی مداخلات مبتنی بر رابطه والد – کودک منجر به بهبود فرزند پروری کلی مادران دارای کودک ADHD در مقایسه با گروه کنترل شد. با توجه به یافته های مطالعه حاضر , می توان چنین نتیجه گرفت که برنامه گروهی مداخلات مبتنی بر رابطه والد – کودک در بهبود فرزندپروری مادران دارای کودک ADHD سودمند است.

متن کامل [PDF 861 kb]   (90 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پژوهشی
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۴/۳۰
* نشانی نویسنده مسئول: دانشگاه شاهد

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رویش روان شناسی (علمی ترویجی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal

Designed & Developed by : Yektaweb