مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 6 - ( شماره پیاپی 39 / شهریور 1398 )                   سال 8 شماره 6 صفحات 136-129 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi F, Nasr-Isfahani A, Abedi A. The Observance of Psychological Principles in the Compilation of the Farsi Second Elementary Book of Female Teachers. Rooyesh 2019; 8 (6) :129-136
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1003-fa.html
احمدی دهرشید فاطمه، نصر اصفهانی احمدرضا، عابدی احمد. میزان رعایت اصول روانشناختی در تدوین کتاب فارسی دوم ابتدایی از نظر معلمان زن . رویش روان شناسی. 1398; 8 (6) :129-136

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1003-fa.html


1- دانشگاه اصفهان، اصفهان ، Fahmadi689@gmail.com
2- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (1926 مشاهده)
هدف این پژوهش، بررسی میزان رعایت اصول روانشناختی در کتاب ­فارسی دوم ابتدایی از نظر معلمان زن بود. این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی انجام شده­ است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن پایه دوم ابتدایی در دو شهر اصفهان و تهران بودند که مجموع آن650 نفر بوده که260 نفر در نواحی 5گانه اصفهان و390 نفر در مناطق22­گانه تهران بودند و براساس نمونه­گیری خوشه­ای چند طبقه­، در شهر اصفهان نواحی2و 3 و در شهر تهران مناطق6، 7، 10و11 برای انجام پژوهش انتخاب شدند. حجم نمونه براساس نواحی، در شهر اصفهان 86 نفر و در شهر تهران 97 نفر بوده است. داده­های مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع­آوری شده است. روایی این پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 937/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل یافته­ها، از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارSpss20 استفاده شده است. براساس یافته­ها، بیشترین مقدار میانگین، مربوط به انطباق محتوا با شرایط سنی دانش­آموزان با میانگین50/2 و کمترین مقدار میانگین مربوط به بیان پیش سازماندهنده در ابتدای هر فصل با میانگین 07/2 و تناسب مطالب برای تقویت خلاقیت و نوآوری در دانش­آموزان با میانگین16/2 می­باشد. همچنین میانگین کل جامعه آماری، 33/2 به دست آمده است و در سطح خطای 05/0 معنادار بوده است بنابراین، با توجه به بالا بودن میانگین­های نمونه از میانگین فرضی 25/2 و معنادار بودن آزمون­ها، می‌توان نتیجه گرفت که معیارهای روانشناختی در کتاب فارسی دوم ابتدایی در سطح بالایی رعایت شده ­است.
 
متن کامل [PDF 475 kb]   (1465 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1396/9/20 | ویرایش نهایی: 1398/7/29 | پذیرش: 1397/2/26 | انتشار الکترونیک: 1398/6/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb