سال 7، شماره 2 - ( بهار1397/ شماره پیاپی 23/ 1397 )                   سال 7 شماره 2 صفحات 204-179 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه شهید بهشتی
2- دانشگاه علامه طباطبائی ، english.zandi@gmail.com
3- دانشگاه تهران
چکیده:   (4762 مشاهده)
این مقاله معنابخشی را به­ عنوان یکی از مفاهیم برخاسته از علوم شناختی معرفی کرده است و ملاحظات کاربردی این مفهوم را در روان­شناسی صنعتی-سازمانی مورد بررسی قرار داده است. معنابخشی تلاشی در جهت درک منظم و منطقی رویدادها معرفی شده است که به رویدادهای محیطی و رفتار افراد معنا می­ بخشد و درک تغییرات ناگهانی در محیط بیرونی را تسهیل می­ کند که این امر به عمل متناسب با تغییرات منجر می­ شود. مفهوم نظری و دلالت ­های کاربردی معنابخشی امروزه در مطالعات سازمانی و مدیریتی کشورهای توسعه ­یافته به موضوعی راهبردی جهت دستیابی مؤثرتر به اهداف معین تبدیل شده است. در این مقاله، ابتدا مفهوم ­سازی معنابخشی ارائه شده و سپس مؤلفه ­های متمایزکنندۀ آن از سایر فرایندهای تبیینی (مانند تفسیر و درک و فهم) بیان گردیده است. بعلاوه، دلالت­های کاربردی معنابخشی در روان­شناسی صنعتی و سازمانی مورد مداقه قرار گرفته است که به­ عنوان مصداق به چگونگی کاربرد معنابخشی در جهت کاهش فرسودگی شغلی، ارتقای رضایت شغلی و افزایش انگیزش شغلی در سازمان­ها پرداخته شده است. در پایان، به چالش‏ های موجود در این مسیر اشاره شده است.
متن کامل [PDF 645 kb]   (86 دریافت)    
نوع مقاله: تحلیلی | موضوع مقاله: روانشناسی سازمانی
دریافت: 1396/11/10 | پذیرش: 1397/3/6 | انتشار الکترونیک: 1397/4/12

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.