سال 7، شماره 1 - ( بهار1397، شماره پیاپی 22 1397 )                   سال 7 شماره 1 صفحات 3-22 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استاد دانشگاه تهران ، nghorbani@ut.ac.ir
2- دانشجوی دکتری تخصصی دانشگاه تهران. گروه روانشناسی
چکیده:   (681 مشاهده)
آموزش عملی روان­درمانی از طریق سوپرویژن (نظارت) صورت می­گیرد. این آموزش به سه شکل سنتی، زنده، و ویدئویی و در قالب مدل­های نظریه­محور، تحولی، و انسجامی اِعمال می­شود. به طور معمول این آموزش هم در دانشگاه­ها و هم در مراکز خصوصی ارائه می­گردد. در ایران به لحاظ تاریخی می­توان خدمات و آموزش روان­درمانی را پیش و پس از تشکیل سازمان نظام روان­شناسی وارسی نمود. رقابت­های صنفی بین روان­شناسان و روان­پزشکان و همچنین میان روان­شناسان وزارت علوم و بهداشت، فقدان ضوابط روشن و استانداردهای مناسب سازمان نظام روان­شناسی جهت ارزیابی کیفیت آموزش و صلاحیت افراد، محدودیت­های آموزشی دانشگاه­ها، و آموزش­های غیر نظام­دار در مراکز خصوصی از معضلات آموزش روان­درمانی است. طرح پرسش مناسب درباره ضوابط و نه مکان آموزش روان­درمانی، تعیین سازمان­های غیر دانشگاهی جهت اعتبارسنجی آموزش روان­درمانی، و گسترش مراکز خصوصی وابسته به نهادهای بین­المللی آموزشی مواردی­اند که به ارتقای کیفیت و رشد علم و فن روان­درمانی در ایران کمک می­کنند.
واژه‌های کلیدی: روان درمانی، سوپرویژن، ایران
متن کامل [PDF 484 kb]   (590 دریافت)    
نوع مقاله: تحلیلی | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۲۴ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
* نشانی نویسنده مسئول: تهران. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.