سال 4، شماره 3 - ( شماره پیاپی 12، پاییز 1394 )                   سال 4 شماره 3 صفحات 104-97 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه تهران ، : myekta@ut.ac.ir
2- ایران، تهران
چکیده:   (7661 مشاهده)

اگر چه در دهه‎‏های اخیر در دنیا به آموزش افراد کم توان ذهنی توجه بسیاری شده و دستاوردهای مهمی در این زمینه حاصل‎شده‎است، ولی یکی از جنبه‎های مهم زندگی آنان که روابط جنسی است، کمتر از سایر جنبه‎ها مورد توجه قرار‎گرفته‎است. آموزش این روابط و سایر جنبه‎های مرتبط با رفتارهای جنسی نظیر آگاهی نسبت به اندام‎های جنسی، پیشگیری از سوءاستفاده‎های جنسی و فرزندآوری از مسائل حائز اهمیت به‎شمار‎می‎روند. از آن جایی که این افراد بیش از افراد عادی در معرض خطر سوءاستفاده جنسی قرار دارند، نیاز آن‎ها به دریافت آموزش‎های جنسی دو‎چندان است. برخی از آنان به دلیل سوء‎استفاده جنسی، مشکلات و اختلالات روانشناختی متعددی پیدا می‎کنند، زیرا در چنین مواقعی مورد بی‎توجهی و بی‌‎‎‌مهری اطرافیان قرار می‎گیرند. اظهارات آن‎ها برای دیگران باور‎کردنی نیست، از سوی فرد متجاوز تهدید می‎شوند یا فرد متجاوز از نزدیکان آنان است. پژوهش‎ها بیانگر این است که آن‎ها از دانش جنسی بسیار اندکی برخوردارند که می‏توان به عدم ارائه این برنامه‏ها، مشکل در یادگیری و به‏خاطر‏سپاری اطلاعات در افراد کم توان ذهنی نسبت داد. علاوه بر این، آموزش جنسی بخشی از برنامه‏های درمانی برای افراد کم توان ذهنی با سابقه رفتارهای جنسی  نامناسب محسوب می‏شود. در زمینه آموزش جنسی به افراد کم توان ذهنی دیدگاه‏های متفاوتی وجود دارد. بسیاری از والدین، معلمان و حتی متخصصان تصور می‎کنند افراد کم توان ذهنی به برقراری روابط جنسی تمایل ندارند، زیرا از تولید نسل‎های مانند خود می‎هراسند. در مقابل برخی متخصصان معتقدند فعالیت جنسی بخشی از زندگی افراد کم توان ذهنی است و آنها در زمینه بیان تمایلات جنسی خود حقوقی دارند که نباید از آن محروم شوند.

متن کامل [PDF 604 kb]   (162 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1394/9/13 | ویرایش نهایی: 1396/4/25 | پذیرش: 1394/9/13 | انتشار الکترونیک: 1394/9/13

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.