Shahbaziyan A, Markadi M, Hasani O. Discrimination of teachers with high and low job burnout on the basis of organizational commitment and work ethic. Rooyesh 2019; 8 (7) :69-76
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1168-fa.html
1- روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ، arashshahbaziyan@yahoo.com
2- تحقیقات آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
3- روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده: (1996 مشاهده)
فرسودگی شغلی نوعی واکنش فرد به عوامل فشارزای میان فردی در محیط کار است. پژوهش حاضر با هدف تمایزگذاری معلمان با فرسودگی شغلی بالا و پایین بر اساس مؤلفههای وجدان کاری و تعهد سازمانی انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل تمامی معلمان شاغل زن و مرد مقاطع مختلف تحصیلی شهرستان ماهنشان در سال تحصیلی 1396-1395 بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) 160 نفر از آنها با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای وجدان کاری کاستا و مک کرا (1992)، تعهد سازمانی پورتر (1974) و فرسودگی شغلی مسلش (1985) استفاده گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار 22 spss و آزمون تحلیل تشخیصی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای تحلیل تشخیصی، منجر به یک تابع تشخیص معنادار شد که طبق این تابع تعهد سازمانی دارای بالاترین توان تمایز بین گروهها بود و مؤلفههای موفقیت مداری و قابلیت اتکا متمایزکنندههای بعدی بین گروهها بودند. همچنین نتایج تحلیل تشخیصی نشان داد که اکثر معلمان با فرسودگی شغلی پایین با بالاترین درصد تشخیص (87 درصد) بهدرستی از دیگر معلمان متمایز شده بودند و 2/85 درصد از افراد دو گروه طبق تابع بهدستآمده به طور صحیح مجدداً طبقهبندیشده بودند. تعهد سازمانی و وجدان کاری نقش مهمی در تمایز بین معلمان با فرسودگی شغلی بالا و پایین دارند؛ بنابراین در هر گونه برنامهریزی برای کاهش فرسودگی شغلی معلمان باید به تعهد سازمانی و وجدان کاری توجه ویژه داشت.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی سازمانی دریافت: 1397/2/17 | ویرایش نهایی: 1398/8/20 | پذیرش: 1397/2/31 | انتشار الکترونیک: 1398/7/1