سال 8، شماره 8 - ( شماره پیاپی 41/ آبان 1398 )                   سال 8 شماره 8 صفحات 98-91 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی، دانشگاه پیام نور اصفهان ، narajabi2016@gmail.com
2- مدرس، دانشگاه پیام ‌نور اصفهان
3- استادیار، دانشگاه پیام ‌نور اصفهان
چکیده:   (2039 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روش آموزش زبان فارسی با گفتار آهنگین، روی کارکردهای اجرایی پسران10-7 ساله اتیستیک فارسی زبان است. در این پژوهش با توجه به ماهیت موضوع از روش نیمه‏تجربی و طرح‏های پیش‏آزمون و پس‏ آزمون استفاده شد. پنج پسر اتیستیک فارسی زبان هفت تا ده ساله در سرای اتیسم خمینی شهر به شکل نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در ابتدا فرم شرح حال کودکان با کمک والدین و مربیان آنها تکمیل شد. در مرحله پیش‏آزمون از آزمون سنجش رشد نیوشا برای اندازه‏گیری مهارت‏های زبان بیانی، دریافتی و گفتاری و از آزمون‏ برج لندن برای اندازه‏گیری کارکرد اجرایی استفاده شد. آموزش زبان فارسی با کلام آهنگین به صورت انفرادی، برای هر کودک به مدت 46 جلسه‏ی 20 الی 30 دقیقه‏ای انجام شد. پس از آموزش، آزمون‏های پس‏آزمون گرفته‏شد. آزمون سنجش رشد نیوشا پس از آموزش، افزایش مهارتهای زبان بیانی، دریافتی و گفتاری را نشان داد. درآزمون برج لندن تفاوت معنادار بین پیش‏آزمون و پس‏آزمون دیده شد(0.05>P). آموزش زبان فارسی با گفتار آهنگین می‏تواند باعث تقویت کارکردهای اجرایی کودکان اتیستیک شود اما برای مشاهده تاثیرات چشمگیرتربه حجم نمونه وسیع‏تر نیاز است
متن کامل [PDF 545 kb]   (19 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1397/4/15 | ویرایش نهایی: 1398/9/10 | پذیرش: 1397/5/26 | انتشار الکترونیک: 1398/8/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.