سال 8، شماره 10 - ( شماره پیاپی 43/ دی 1398 )                   سال 8 شماره 10 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دکترای روانشناسی تربیتی ، مدرس دانشگاه فرهنگیان ، m.abdolahi65@yahoo.com
چکیده:   (2619 مشاهده)
هدف مطالعه حاضر، تدوین مدل رشد اخلاقی بر اساس مؤلفه‌های فراشناختی با میانجی‌گری شناخت اجتماعی بود. جامعه­ آماری شامل تمامی دانش‌آموزان متوسطه اول شهرستان خرم‌آباد بود که از میان آنها 311 نفر (146 پسر و 165 دختر) بر اساس روش نمونه­گیری خوشه­ای چند‌مرحله­ای انتخاب شدند و پرسش‌نامه‌های استدلال اخلاقی رست و همکاران، فراشناخت اخلاقی سوانسون و هیل، رفتار اخلاقی سوانسون و هیل و شناخت اجتماعی بارون - کوهن را تکمیل کردند. سپس، داده ها با استفاده از آزمون رگرسیون در چارچوب تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که استدلال اخلاقی به واسطه‌ فراشناخت و شناخت اجتماعی با رفتار اخلاقی رابطه دارد و دو جزء فراشناخت یعنی راهبرد و تکلیف با استدلال اخلاقی رابطه ندارد اما این دو با رفتار اخلاقی ارتباط دارند. بنابراین در بررسی رشد اخلاقی در نوجوانان باید در جستجوی عوامل دیگر بود و در آموزش اخلاق به آنها و تحول اخلاقی‌شان به نقش فراشناخت اخلاقی و شناخت اجتماعی هم توجه نمود
متن کامل [PDF 800 kb]   (89 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1397/5/11 | ویرایش نهایی: 1398/10/15 | پذیرش: 1397/6/15 | انتشار الکترونیک: 1398/10/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.