Momeni K, Moullaei Pardeh A, Abbasian S. Simple and multiple correlation of job hardship perception and wellbeing with job adjustment of teachers of exceptional children. Rooyesh 2019; 8 (9) :129-138
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1344-fa.html
مومنی خدامراد، مولایی پارده علی، عباسیان شیماء. رابطه ساده و چند گانه ادراک دشواری کار و بهزیستی روان شناختی با سازگاری شغلی معلمان کودکان استثنایی. رویش روان شناسی. 1398; 8 (9) :129-138
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1344-fa.html
1- گروه روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه
2- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه
3- مشاور آموزش و پرورش، ناحیه سه اهواز؛ کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور اهواز ، shabbaseian@gmail.com
چکیده: (2284 مشاهده)
پژوهش با هدف تعیین رابطه بین ادراک دشواری کار و بهزیستی روان شناختی با سازگاری شغلی معلمان کودکان استثنایی انجام گرفته است. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده که جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان کودکان استثنایی در استانهای غربی ایران (ایلام، لرستان، کرمانشاه، کردستان) بود، بدین منظور نمونهای به حجم 196 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردید و پرسشنامههای دشواری کار، بهزیستی روانشناختی و سازگاری شغلی در اختیار آنان قرار گرفت. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرم افزارSPSS 19 و با شاخص همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیونی همزمان مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل دادهها نشان داد که بین ادراک دشواری کار با سازگاری شغلی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین خرده مولفههای بهزیستی(پذیرش خود، تسلط برمحیط، زندگی هدفمند، رشد فردی و خود مختاری) با سازگاری شغلی نیز رابطه معناداری مشاهده شد. باتوجه به یافتههای پژوهش حاضر و نتایج پژوهش های پیشین میتوان گفت که شرایط سخت آموزش دادن کودکان استثنایی، ادراک دشواری کار بالا و بهزیستی روان شناختی پایین در کاهش سازگاری شغلی معلمان نقش دارند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1397/6/25 | ویرایش نهایی: 1398/10/5 | پذیرش: 1397/10/29 | انتشار الکترونیک: 1398/9/10