مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 9 - ( شماره پیاپی 42/ آذر 1398 )                   سال 8 شماره 9 صفحات 138-129 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Momeni K, Moullaei Pardeh A, Abbasian S. Simple and multiple correlation of job hardship perception and wellbeing with job adjustment of teachers of exceptional children. Rooyesh 2019; 8 (9) :129-138
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1344-fa.html
مومنی خدامراد، مولایی پارده علی، عباسیان شیماء. رابطه ساده و چند گانه ادراک دشواری کار و بهزیستی روان شناختی با سازگاری شغلی معلمان کودکان استثنایی. رویش روان شناسی. 1398; 8 (9) :129-138

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1344-fa.html


1- گروه روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه
2- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه
3- مشاور آموزش و پرورش، ناحیه سه اهواز؛ کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور اهواز ، shabbaseian@gmail.com
چکیده:   (2284 مشاهده)
پژوهش با هدف تعیین رابطه بین ادراک دشواری کار و بهزیستی روان شناختی با سازگاری شغلی معلمان کودکان استثنایی انجام گرفته است. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده که جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان کودکان استثنایی در استان­های غربی ایران (ایلام، لرستان، کرمانشاه، کردستان) بود، بدین منظور نمونه­ای به حجم 196 نفر به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب گردید و پرسشنامه­های دشواری کار، بهزیستی روان­شناختی و سازگاری شغلی در اختیار آنان قرار گرفت. داده­های گردآوری شده با استفاده از نرم افزارSPSS 19 و با شاخص همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیونی همزمان مورد تحلیل قرار گرفت.  تحلیل داده­ها نشان داد که بین ادراک دشواری کار با سازگاری شغلی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین خرده مولفه­های بهزیستی(پذیرش خود، تسلط برمحیط، زندگی هدفمند، رشد فردی و خود مختاری) با سازگاری شغلی نیز رابطه معناداری مشاهده شد. باتوجه به یافته­های پژوهش حاضر و نتایج پژوهش های پیشین می­توان گفت که شرایط سخت آموزش دادن کودکان استثنایی، ادراک دشواری کار بالا و بهزیستی روان شناختی پایین در کاهش سازگاری شغلی معلمان نقش دارند.
متن کامل [PDF 722 kb]   (26 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1397/6/25 | ویرایش نهایی: 1398/10/5 | پذیرش: 1397/10/29 | انتشار الکترونیک: 1398/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb