سال 8، شماره 8 - ( شماره پیاپی 41/ آبان 1398 )                   سال 8 شماره 8 صفحات 24-17 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی. دانشگاه محقق اردبیلی ، M.fayazi1992@gmail.com
2- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه خوارزمی
3- استادیار گروه مشاوره. دانشگاه محقق اردبیلی
4- مربی گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور مرکز قیدار. زنجان
چکیده:   (2426 مشاهده)
با توجه به پیامدهای روانی-اجتماعی معلولیت و لزوم بررسی آن، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش شادکامی به شیوه شناختی- رفتاری فوردایس بر بهزیستی روان­شناختی و استرس زنان با معلولیت جسمی- حرکتی بود. پژوهش حاضر آزمایشی از نوع نیمه تجربی است. جامعه­ی آماری این پژوهش، کلیه زنان معلول جسمی- حرکتی انجمن معلولین جسمی- حرکتی شهرستان اردبیل بودند که از بین آنها 30 نفر به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­ی بهزیستی روان شناختی ریف و پرسشنامه­ی استرس هولمز و راهه استفاده شد. برای تجزیه­و­تحلیل داده‌های تحقیق حاضر از تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج نشان داد که در میانگین نمرات استرس و بهزیستی روانی  گروه­ آموزش نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی­داری وجود دارد؛ بطوری که پس از آموزش شادکامی به شیوه شناختی- رفتاری فوردایس نمرات استرس گروه آزمایش بصورت معناداری کاهش و نمرات بهزیستی روانی بصورت معناداری افزایش یافت (01/0>p). باتوجه به نتایج به­دست آمده می­توان گفت که استفاده از آموزش شادکامی به شیوه شناختی- رفتاری فوردایس، می­تواند موجب بهبود بهزیستی روان­شناختی و کاهش استرس تجربه شده معلولین جسمی- حرکتی شود. لذا، توجه مشاوران و روانشناسان مراکز توانبخشی به اهمیت مداخلات کاربردی روانشناختی در افزایش سلامت روان افراد معلول ضروری است.
متن کامل [PDF 644 kb]   (32 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره
دریافت: 1397/8/9 | ویرایش نهایی: 1398/9/6 | پذیرش: 1397/9/19 | انتشار الکترونیک: 1398/9/6

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.