1- کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی. دانشگاه محقق اردبیلی ، M.fayazi1992@gmail.com
2- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه خوارزمی
3- استادیار گروه مشاوره. دانشگاه محقق اردبیلی
4- مربی گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور مرکز قیدار. زنجان
چکیده: (2426 مشاهده)
با توجه به پیامدهای روانی-اجتماعی معلولیت و لزوم بررسی آن، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش شادکامی به شیوه شناختی- رفتاری فوردایس بر بهزیستی روانشناختی و استرس زنان با معلولیت جسمی- حرکتی بود. پژوهش حاضر آزمایشی از نوع نیمه تجربی است. جامعهی آماری این پژوهش، کلیه زنان معلول جسمی- حرکتی انجمن معلولین جسمی- حرکتی شهرستان اردبیل بودند که از بین آنها 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی بهزیستی روان شناختی ریف و پرسشنامهی استرس هولمز و راهه استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق حاضر از تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج نشان داد که در میانگین نمرات استرس و بهزیستی روانی گروه آموزش نسبت به گروه کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد؛ بطوری که پس از آموزش شادکامی به شیوه شناختی- رفتاری فوردایس نمرات استرس گروه آزمایش بصورت معناداری کاهش و نمرات بهزیستی روانی بصورت معناداری افزایش یافت (01/0>p). باتوجه به نتایج بهدست آمده میتوان گفت که استفاده از آموزش شادکامی به شیوه شناختی- رفتاری فوردایس، میتواند موجب بهبود بهزیستی روانشناختی و کاهش استرس تجربه شده معلولین جسمی- حرکتی شود. لذا، توجه مشاوران و روانشناسان مراکز توانبخشی به اهمیت مداخلات کاربردی روانشناختی در افزایش سلامت روان افراد معلول ضروری است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1397/8/9 | ویرایش نهایی: 1398/9/6 | پذیرش: 1397/9/19 | انتشار الکترونیک: 1398/9/6