Makarachi N, Jafari S. The Presentation of the causal relationship model of the functions of social cognition and academic engagement with the mediating role of achievement goals in student. Rooyesh 2019; 8 (8) :185-196
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1410-fa.html
ماکاراچی نازنین، جعفری صدیقه. ارائه الگوی روابط علی کارکردهای شناخت اجتماعی و درگیری تحصیلی با نقش واسطه ای اهداف پیشرفت در دانش آموزان . رویش روان شناسی. 1398; 8 (8) :185-196
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1410-fa.html
1- واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- ، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. ، Se.jafari@alzahra.ac.ir
چکیده: (2038 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش تبیین مدلی برای پیش بینی درگیری تحصیلی دانشآموزان از طریق کارکردهای شناخت اجتماعی و نقش واسطهای اهداف پیشرفت بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه دولتی منطقه 3 شهر تهران بودند که با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی تعداد 260 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده بودند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس درگیری تحصیلی (ریو و تیسنگ، 2011)، پرسشنامه تواناییهای شناختی (نجاتی، 1391)، و پرسشنامه اهداف پیشرفت (الیوت و مک گرگور، 2001) بود. بهمنظور تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS-24 و آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که خرده مقیاسهای خودآگاهی، تئوری ذهن، و تشخیص تهدید کارکردهای شناخت اجتماعی دانشآموزان، 24/0 و خرده مقیاس های اجتناب از عملکرد و گرایش به عملکرد اهداف پیشرفت 26/0 از تغییرات واریانس درگیری تحصیلی را پیشبینی میکنند. نتایج مدل مفهومی برونداد نیز نشان دهنده کارکردهای شناخت اجتماعی با واسطهگری کامل اهداف پیشرفت، 25/0 از تغییرات درگیری رفتاری، 18/0 از تغییرات درگیری عاطفی، 31/0 از تغییرات درگیری شناختی، و 18/0 از واریانس خرده مقیاس درگیری عاملیت را تبیین میکنند. با توجه به نقش کارکردهای شناخت اجتماعی بر جهتگیری هدف و درگیری تحصیلی، برنامههای توانافزایی کارکردهای شناخت اجتماعی دانشآموزان میتواند کمک بسزایی در جهتگیری اهداف پیشرفت و درگیری تحصیلی دانشآموزان داشته باشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1397/8/30 | ویرایش نهایی: 1398/9/17 | پذیرش: 1397/10/2 | انتشار الکترونیک: 1398/8/10