مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 8 - ( شماره پیاپی 41/ آبان 1398 )                   سال 8 شماره 8 صفحات 196-185 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Makarachi N, Jafari S. The Presentation of the causal relationship model of the functions of social cognition and academic engagement with the mediating role of achievement goals in student. Rooyesh 2019; 8 (8) :185-196
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1410-fa.html
ماکاراچی نازنین، جعفری صدیقه. ارائه الگوی روابط علی کارکردهای شناخت اجتماعی و درگیری‌ تحصیلی با نقش واسطه‌ ای اهداف پیشرفت در دانش ‌آموزان . رویش روان شناسی. 1398; 8 (8) :185-196

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1410-fa.html


1- واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- ، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. ، Se.jafari@alzahra.ac.ir
چکیده:   (2038 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش تبیین مدلی برای پیش بینی درگیری تحصیلی دانش‌آموزان از طریق کارکردهای شناخت اجتماعی و نقش واسطه‌ای اهداف پیشرفت بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل دانش‌آموزان دبیرستان‏های دخترانه دولتی منطقه 3 شهر تهران بودند که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی تعداد 260 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده بودند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس درگیری تحصیلی (ریو و تیسنگ، 2011)، پرسشنامه توانایی­های شناختی (نجاتی، 1391)، و پرسشنامه اهداف پیشرفت (الیوت و مک گرگور، 2001) ‏بود. به­منظور تحلیل داده­­ها از نرم­افزار SPSS-24 و آزمون­های همبستگی پیرسون و تحلیل مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که خرده مقیاس­های خودآگاهی، تئوری ذهن، و تشخیص تهدید کارکردهای شناخت اجتماعی دانش‌آموزان، 24/0 و خرده مقیاس های اجتناب از عملکرد و گرایش به عملکرد اهداف پیشرفت 26/0 از تغییرات واریانس درگیری تحصیلی را پیش­بینی می‌کنند. نتایج مدل مفهومی برونداد نیز نشان دهنده کارکردهای شناخت اجتماعی با واسطه‌گری کامل اهداف پیشرفت، 25/0 از تغییرات درگیری رفتاری، 18/0 از تغییرات درگیری عاطفی، 31/0 از تغییرات درگیری شناختی، و 18/0 از واریانس خرده مقیاس درگیری عاملیت را تبیین می‌کنند. با توجه به نقش کارکردهای شناخت اجتماعی بر جهت‌گیری هدف و درگیری تحصیلی، برنامه‌های توان‌افزایی کارکردهای شناخت اجتماعی دانش‌آموزان می‌تواند کمک بسزایی در جهت‌گیری اهداف پیشرفت و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان داشته باشد.
متن کامل [PDF 729 kb]   (26 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1397/8/30 | ویرایش نهایی: 1398/9/17 | پذیرش: 1397/10/2 | انتشار الکترونیک: 1398/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb