Alizadeh Bahmani M, Hosseinkhanzadeh A A. The role of Early Maladaptive Schemas in Predicting Emotional Intelligence in Secondary School Girl Students. Rooyesh 2019; 8 (8) :197-204
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1428-fa.html
علیزاده بهمنی ماندانا، حسین خانزاده عباسعلی. نقش طرحواره های ناسازگار اولیه در پیش بینی هوش هیجانی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم . رویش روان شناسی. 1398; 8 (8) :197-204
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1428-fa.html
1- کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
2- دانشیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان ، abbaskhanzade@gmail.com
چکیده: (2397 مشاهده)
هوش هیجانی از جمله عوامل موثر در سلامت روانشناختی نوجوانان می باشد که متاثر از تجارب اولیه است. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش طرحوارههای ناسازگار اولیه در پیشبینی هوش هیجانی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم انجام شد. در این مطالعه توصیفی جهت اجرای پژوهش 384 دانشآموز دختر در مقطع متوسطه دوم در سال تحصیلی 97-1396 بهشیوه تصادفی خوشهای از مدارس شهر رشت انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه (یانگ، کلاسکو، ویشر، 2003) و مقیاس هوش هیجانی (مایر و سالوی، 1993) جمعآوری شدند. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار PSSS-22 و آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام انجام شد. نتایج نشان داد هوش هیجانی با محرومیت هیجانی (825/0-)، رها شدگی (383/0-)، شکست (208/0-)، نقص و شرم (290/0-)، وابستگی (535/0-)، آسیبپذیری (454/0-)، بیاعتمادی (246/0-)، گرفتار (814/0-)، ایثارگری (824/0-)، اطاعت (755/0-)، بازداری هیجانی (804/0-)، معیار سرسختانه (808/0-)، استقلال (432/0-) و خود انضباطی ناکافی (854/0-) ارتباط معنادار منفی وجود دارد (01/0>P). اما بین هوش هیجانی و انزوای اجتماعی (033/0) ارتباط معناداری مشاهده نشد. نتایج رگرسیون خطی چندگانه نشان داد که مولفههای طرحواره ناسازگار اولیه مجموعاً قادر به پیشبینی 83/0 از واریانس هوشهیجانی در دانشآموزان هستند (001/0 > p، 449/134 = (368، 15) F). نتایج مطالعه حاضر دلالت بر این دارند که طرحوارههای ناسازگانه اولیه نقش بهسزایی در هوش هیجانی نوجوانان دارند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1397/9/7 | ویرایش نهایی: 1398/9/17 | پذیرش: 1397/10/2 | انتشار الکترونیک: 1398/8/10