مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 8 - ( شماره پیاپی 41/ آبان 1398 )                   سال 8 شماره 8 صفحات 204-197 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alizadeh Bahmani M, Hosseinkhanzadeh A A. The role of Early Maladaptive Schemas in Predicting Emotional Intelligence in Secondary School Girl Students. Rooyesh 2019; 8 (8) :197-204
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1428-fa.html
علیزاده بهمنی ماندانا، حسین خانزاده عباسعلی. نقش طرحواره های ناسازگار اولیه در پیش بینی هوش هیجانی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم . رویش روان شناسی. 1398; 8 (8) :197-204

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1428-fa.html


1- کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
2- دانشیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان ، abbaskhanzade@gmail.com
چکیده:   (2397 مشاهده)
هوش هیجانی از جمله عوامل موثر در سلامت روان­شناختی نوجوانان می باشد که متاثر از تجارب اولیه است. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش طرحواره­های ناسازگار اولیه در پیش­بینی هوش هیجانی در دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه دوم انجام شد. در این مطالعه توصیفی جهت اجرای پژوهش 384 دانش­آموز دختر در مقطع متوسطه دوم در سال تحصیلی 97-1396 به­شیوه تصادفی خوشه­ای از مدارس شهر رشت انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه طرح‌واره­های ناسازگار اولیه (یانگ، کلاسکو، ویشر، 2003) و مقیاس هوش هیجانی (مایر و سالوی، 1993) جمع­آوری شدند. تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزار PSSS-22 و آزمون­های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون گام­به­گام انجام شد. نتایج نشان داد هوش هیجانی با محرومیت هیجانی (825/0-)، رها شدگی (383/0-)، شکست (208/0-)، نقص و شرم (290/0-)، وابستگی (535/0-)، آسیب­پذیری (454/0-)، بی­اعتمادی (246/0-)، گرفتار (814/0-)، ایثارگری (824/0-)، اطاعت (755/0-)، بازداری هیجانی (804/0-)، معیار سرسختانه (808/0-)، استقلال (432/0-) و خود انضباطی ناکافی (854/0-) ارتباط معنادار منفی وجود دارد (01/0>P). اما بین هوش هیجانی و انزوای اجتماعی (033/0) ارتباط معناداری مشاهده نشد. نتایج رگرسیون خطی چندگانه نشان داد که مولفه‌های طرحواره ناسازگار اولیه مجموعاً قادر به پیش‌بینی 83/0 از واریانس هوش­هیجانی در دانش‌آموزان هستند (001/0 > p، 449/134 = (368، 15) F). نتایج مطالعه حاضر دلالت بر این دارند که طرحواره­های ناسازگانه اولیه نقش به­سزایی در هوش هیجانی نوجوانان دارند.
متن کامل [PDF 703 kb]   (38 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1397/9/7 | ویرایش نهایی: 1398/9/17 | پذیرش: 1397/10/2 | انتشار الکترونیک: 1398/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb