سال 8، شماره 8 - ( شماره پیاپی 41/ آبان 1398 )                   سال 8 شماره 8 صفحات 54-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز ، kamyarazemi@yahoo.com
2- دانشیار، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
3- استاد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (2101 مشاهده)
در بافت تحصیلی، تأخیر در خشنودی به عنوان حالتی از قصد و آمادگی برای به تعویق انداختن پاداش‌های فوری به منظور دنبال کردن اهداف بلندمدت تعریف می‌شود. پژوهش حاضر با هدف وارسی شاخص‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس تأخیر در خشنودی تحصیلی بیمبنتی و کارابنیک انجام گرفت. این مقیاس 10 گویه­ای بر روی یک نمونه 250 نفری از دانش­آموزان متوسطه دوم شهر اهواز که به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شده بودند، اجرا گردید. به منظور جمع‌آوری داده­ها از مقیاس‌های تأخیر در خشنودی تحصیلی، جهت‌گیری هدف پیشرفت و خود-کارآمدی تحصیلی استفاده گردید. نتایج تحلیل عامل تأییدی حکایت از برازش مطلوب مدل با داده‌ها دارد. نتایج ضریب آلفای کرونباخ (79/0) و تنصیف (74/0) نشان‌دهنده همسانی درونی مقیاس بود. افزون بر این، همبستگی مثبت و معنی‌دار تأخیر در خشنودی تحصیلی با جهت‌گیری هدف پیشرفت و خود-کارآمدی تحصیلی به دست آمد. به طور کلی، نتایج پژوهش نشان داد مقیاس تأخیر در خشنودی تحصیلی ابزاری قابل‌اعتماد و معتبر برای کاربرد در پژوهش‌های آموزشی و روان‌شناختی است.
متن کامل [PDF 674 kb]   (40 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانسنجی
دریافت: 1397/9/27 | ویرایش نهایی: 1398/9/6 | پذیرش: 1397/11/10 | انتشار الکترونیک: 1398/9/6

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.