مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 9 - ( شماره پیاپی 42/ آذر 1398 )                   سال 8 شماره 9 صفحات 198-189 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alipour M, Ayati M, Soorgi F. Investigating the Correlation of Teachers' and Parents' Views on Students' Talent (Shahab Plan). Rooyesh 2019; 8 (9) :189-198
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1453-fa.html
علی پور محمد، آیتی محسن، سورگی فائزه. بررسی میزان همبستگی نظرات معلمان و والدین در خصوص استعداد دانش آموزان (طرح شهاب). رویش روان شناسی. 1398; 8 (9) :189-198

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1453-fa.html


1- دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه بیرجند ، m.alipour@birjand.ac.ir
2- دانشیار، عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند
3- دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه بیرجند
چکیده:   (2187 مشاهده)
در طرح ملی شهاب که به‏منظور شناسایی استعداد دانش‏آموزان در مدارس ابتدایی اجرا می‏شود، تنها نظر معلم به عنوان ملاکی برای استعدادبرتر بودن است، درحالی‏که تجربیات سایرکشورها نشان می‏دهد که می‏بایست از منابع متنوعی همچون نظر والدین استفاده نمود؛ لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی همبستگی نظر معلمان و والدین در خصوص استعداد دانش‌آموزان است تا اطلاعات لازم برای گسترش منابع اطلاعاتی و استفاده از ابزار طرح شهاب را فراهم آورد. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان و والدین دوره دوم ابتدایی شهر بیرجند است که نمونه آماری بر اساس روش خوشه ای-طبقه ای و طبق جدول مورگان تعداد 364 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش، چک‌لیست استاندارد طرح شهاب بوده که روایی و پایایی این چک‌لیست‌ها در پژوهش آزادگان (1394) تائید شده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل همبستگی پیرسون انجام گردید. یافته‌های پژوهش نشان‏ داد که در حوزه‌های استعدادی حرکتی-ورزشی، اجتماعی، فرهنگی-دینی، ریاضی، کلامی و استعدادکلی دانش‌آموزان، بین نظر معلمان و والدین همبستگی معناداری وجود دارد و در سایر موارد همبستگی وجودندارد. همچنین والدین نسبت به معلمان در تمامی حوزه‌های استعدادی امتیاز بیشتر به فرزندان خود داده‌اند. نتیجه پژوهش مبنی بر نبود یا پایین بودن اتفاق نظر در برخی از حوزه‌های استعدای بین نظر معلم و والدین، نشان‌دهنده آن است که یا معلمان و والدین برداشت یکسانی از پرسش‌های چک لیست‌های استعدادی ندارند و یا مشخصات ابزار به گونه‌ای است که برای استفاده معلمان و والدین به طور یکسان می‌بایست مورد تجدید نظر و یا اصلاح قرار گیرد
واژه‌های کلیدی: استعداد، طرح شهاب، معلمان، والدین
متن کامل [PDF 413 kb]   (66 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1397/10/16 | ویرایش نهایی: 1398/10/6 | پذیرش: 1397/11/27 | انتشار الکترونیک: 1398/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb