سال 9، شماره 1 - ( شماره پیاپی 46/ فروردین 1399 )                   سال 9 شماره 1 صفحات 36-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران ، navab_us@yahoo.com
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران
4- کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه تهران
5- ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد همدان
چکیده:   (2515 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خود شفقتی بر بهزیستی روان‌شناختی و نشخوار فکری در مادران دارای دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص انجام گرفت. 30 نفر از مادران دارای دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص به‌صورت در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین گشتند. پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی و نشخوار فکری به‌عنوان پیش‌آزمون اجرا شد. سپس مادران 8 جلسه در برنامه آموزش خود شفقتی شرکت کردند. مجدداً همان پرسشنامه‌ها به‌صورت پس‌آزمون برای همه افراد به اجرا در آمد. مقادیر پیش‌آزمون و پس‌آزمون با روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد مقایسه قرار گرفت. یافته‌ها نشان‌دهنده افزایش معنادار نمرات بهزیستی روان‌شناختی و کاهش معنادار نمرات نشخوار فکری در مادران بود. این یافته‌ها اثربخشی آموزش خود شفقتی بر بهزیستی روان‌شناختی و کاهش نشخوار فکری در مادران دارای دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص را مورد تأیید قرار می‌دهد
متن کامل [PDF 373 kb]   (116 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1397/11/4 | ویرایش نهایی: 1399/1/18 | پذیرش: 1398/2/15 | انتشار الکترونیک: 1399/1/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.