سال 9، شماره 2 - ( شماره پیاپی 47 / اردیبهشت 1399 )                   سال 9 شماره 2 صفحات 56-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
2- استادیار، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران ، Psyops_ir@yahoo.com
چکیده:   (2681 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر بر اساس کمال­گرایی و ویژگی­های شخصیتی مادران انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. بدین منظور تعداد 384 نفر از بین کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396به شیوه نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه­های انگیزش پیشرفت هرمنز (1987)، کمال‌گرایی فراست (1990) و پنج عاملی نئو کاستا و مک­کری (1987) استفاده شد. به­منظور نجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام استفاده شد. یافته­های حاصل از تحلیل داده­ها نشان داد که ابعاد کمال‌گرایی مادر به میزان 5/56 درصد از انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر را پیش‌بینی می‌کنند که بیشترین سهم به ترتیب مربوط به مؤلفه تردید نسبت به اعمال، مؤلفه استانداردهای فردی، انتقاد والدین، نگرانی در مورد اشتباهات و نظم و ترتیب بود. از این میان مؤلفه‌های تردید نسبت به اعمال، انتقاد والدین و نگرانی در اشتباهات به‌صورت منفی و مؤلفه‌های استانداردهای فردی و نظم و ترتیب به‌صورت مثبت در پیش‌بینی انگیزه پیشرفت سهم داشتند؛ همچنین مؤلفه انتظار والدین سهم معناداری در پیش‌بینی مدل نداشت. همچنین، مؤلفه‌های شخصیت مادر به میزان 6/46 درصد از انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر را پیش‌بینی می‌کنند که بیشترین سهم به ترتیب مربوط به مؤلفه­های باوجدان بودن، انعطاف‌پذیری، دلپذیر بودن، روان‌نژندی و برونگرایی بود. از این میان تنها مؤلفه روان‌نژندی به‌صورت منفی در پیش‌بینی انگیزه پیشرفت سهم داشت.
متن کامل [PDF 997 kb]   (130 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1397/12/22 | ویرایش نهایی: 1399/2/8 | پذیرش: 1398/3/2 | انتشار الکترونیک: 1399/2/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.