مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 9، شماره 1 - ( شماره پیاپی 46/ فروردین 1399 )                   سال 9 شماره 1 صفحات 72-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hosseinzadeh Y, Mohammadi T, Salemi Khamane A. The Comparison of human judgment, help- seeking and social acceptability in students with and without dyslexia. Rooyesh 2020; 9 (1) :65-72
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1623-fa.html
حسین زاده یزدان، محمدی تینا، سالمی خامنه علیرضا. مقایسه قضاوت اجتماعی، کمک طلبی و مقبولیت اجتماعی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص خواندن. رویش روان شناسی. 1399; 9 (1) :65-72

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1623-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل
2- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پیشوا- ورامین. ، tinaa_mohammadi@yahoo.com
3- دکترای تخصصی روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان
چکیده:   (2171 مشاهده)
پژوهش حاضر به منظور مقایسه قضاوت اجتماعی، کمک طلبی و مقبولیت اجتماعی در دانش­آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص­خواندن انجام شد. روش پژوهش علّی-مقایسه ای از نوع پس رویدادی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص خواندن مقطع ابتدایی شهر رشت در نیمه اول سال تحصیلی 1397-1398 بودند که به روش نمونه­گیری در دسترس تعداد 60 نفر (30 نفر با اختلال یادگیری­خاص­خواندن و 30 نفر بدون اختلال یادگیری) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از مقیاس قضاوت اجتماعی، پرسشنامه کمک طلبی و پرسشنامه مقبولیت اجتماعی کودکان استفاده شد. تجزیه تحلیل داده ها با آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره(MANOVA) با بهره گیری نرم افزارآماری SPSS20 انجام شد. یافته­ها نشان داد قضاوت اجتماعی، کمک طلبی و مقبولیت اجتماعی در بین دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص خواندن تفاوت معنی­داری وجود دارد(01/0 p<). به طوری که دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص خواندن در هر سه متغیر نمرات پایینی در مقایسه با دانش آموزان بدون اختلال یادگیری دریافت کردند. این نتیجه تلویحات مهمی در زمینه آموزش و ارتقای بهداشت روانی دانش­آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری دارد.
متن کامل [PDF 372 kb]   (53 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1398/1/18 | ویرایش نهایی: 1399/1/18 | پذیرش: 1398/2/27 | انتشار الکترونیک: 1399/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb