مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 11 - ( شماره پیاپی 44/ بهمن 1398 )                   سال 8 شماره 11 صفحات 26-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khedmati N. The Relationship between Rumination and Difficulty of Emotion Regulation with Self-harm Behaviors in Students. Rooyesh 2020; 8 (11) :19-26
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1674-fa.html
خدمتی نسرین. رابطه نشخوار فکری و دشواری تنظیم هیجان با رفتارهای خود آسیب‌رسان دانش آموزان. رویش روان شناسی. 1398; 8 (11) :19-26

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1674-fa.html


کارشناس ارشد،گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر تهران، ایران ، Nasrinkhhelma@gmail.com
چکیده:   (3323 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه نشخوار فکری و دشواری تنظیم هیجان با رفتارهای خود آسیب‌رسان دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397  به تعداد 224400 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 380 نفر برآورد شد و به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه آسیب به خود سانسون، پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان گراتز و روئمر و مقیاس پاسخ‌های نشخواری نالن-­هوکسما و مارو استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد، بین ابعاد دشواری تنظیم هیجان ازجمله عدم پذیرش پاسخ‌های هیجانی، دشواری در انجام رفتار هدفمند، دشواری در کنترل تکانه، فقدان آگاهی هیجانی و دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجانی با رفتارهای خود آسیب‌رسان رابطه مثبت معنی‌داری وجود دارد. همچنین بین نشخوار فکری و رفتارهای خود آسیب‌رسان رابطه مثبت معنی‌داری وجود دارد. رگرسیون پیش‌بینی رفتارهای خود آسیب‌رسان بر اساس نشخوار فکری و دشواری تنظیم هیجان معنی‌دار است. از بین ابعاد دشواری تنظیم هیجان، عدم پذیرش پاسخ‌های هیجانی، دشواری در کنترل تکانه و دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجانی به‌طور مثبت و معناداری رفتارهای خود آسیب‌رسان را پیش‌بینی می‌کنند. همچنین، نشخوار فکری به‌طور مثبت و معناداری رفتارهای خود آسیب‌رسان را پیش‌بینی می‌کند.
متن کامل [PDF 952 kb]   (88 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1398/2/10 | ویرایش نهایی: 1398/11/6 | پذیرش: 1398/5/8 | انتشار الکترونیک: 1398/11/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb