مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 9، شماره 1 - ( شماره پیاپی 46/ فروردین 1399 )                   سال 9 شماره 1 صفحات 96-89 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Niknam M, Javaheri M. The effectiveness of Miller Conflict Resolution Method training on marital burnout and Happiness of Couples. Rooyesh 2020; 9 (1) :89-96
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1706-fa.html
نیکنام ماندانا، جواهری مژگان. اثربخشی آموزش روش حل تعارض میلر بر دلزدگی زناشویی و شادکامی زوجین. رویش روان شناسی. 1399; 9 (1) :89-96

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1706-fa.html


1- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران ، m.niknam2008@yahoo.com
2- کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران
چکیده:   (2443 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روش حل تعارض میلر بر شادکامی و دلزدگی زوجین دارای مشکلات زناشویی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ آماری پژوهش افراد مراجعه­کننده به مرکز مشاوره فرهنگسرای قم بود که با استفاده از نمونه­گیری در دسترس 20 زوج به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (10 زوج) و کنترل (10 زوج) جایگزین شدند. پروتکل آموزشی میلر، برای گروه آزمایش در 7 جلسه به مدت 7 هفته اجرا شد و گروه کنترل در این مدت هیج درمان روان شناختی دریافت نکردند. برای جمع­آوری داده­ها از مقیاس دلزدگی پاینز و پرسشنامه شادکامی آرجیل و لو استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس انجام پذیرفت. یافته­ها نشان داد که آموزش حل تعارض به روش میلر باعث افزایش شادکامی زوجین (01/0P<) و کاهش دلزدگی آنان (01/0P<)  شد. با توجه به یافته­های پژوهش می­توان گفت که به کارگیری برنامه آموزش حل تعارض میلر در افزایش شادکامی و کاهش دلزدگی زوحین تاثیر دارد.
متن کامل [PDF 358 kb]   (60 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی خانواده
دریافت: 1398/2/24 | ویرایش نهایی: 1399/1/18 | پذیرش: 1398/5/20 | انتشار الکترونیک: 1399/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb