مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 9، شماره 1 - ( شماره پیاپی 46/ فروردین 1399 )                   سال 9 شماره 1 صفحات 106-97 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghazinejad N, Asayesh M H, Bahonar F. Explanation of Cognitive Reactions in Girls with Love Trauma Syndrome: A Phenomenological Study. Rooyesh 2020; 9 (1) :97-106
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1845-fa.html
قاضی نژاد نیکو، آسایش محمدحسن، باهنر فهیمه. واکنش‌های شناختی دختران با نشانگان شکست عشقی: یک مطالعه‌ی پدیدارشناسی. رویش روان شناسی. 1399; 9 (1) :97-106

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1845-fa.html


1- دانشگاه تهران
2- گروه مشاوره، دانشگاه تهران ، asayesh@ut.ac.ir
3- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (3072 مشاهده)
نشانگان شکست عشقی، مجموعه علائمی است که پس از پایان یک رابطه­ی عاطفی به وجود می­آید و عملکرد فرد را در حوزه­های مختلف مورد تاثیر منفی خود قرار می­دهد. پژوهش حاضر با هدف تبیین واکنش­های شناختی دختران با نشانگان شکست عشقی ساکن خوابگاه انجام شد. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی، انتخاب گردید. جامعه پژوهش را کلیه دختران دانشجوی خوابگاهی دانشگاه تهران که در سال 1397 تجربه­ی شکست عشقی داشتند، تشکیل دادند. با استفاده از نمونه­گیری هدفمند، دختران ساکن یکی از خوابگاه­های دانشجویی دانشگاه تهران طی یک فراخوان انتخاب شدند. نمونه­گیری، تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و در نهایت 14 نفر انتخاب و با مصاحبه نیمه­ساختار یافته مورد مطالعه قرار گرفتند. تحلیل داده­ها از طریق روش کلایزی انجام شد. نتایج منجر به تولید 2 مضمون اصلی، 9 مضمون فرعی و 38 مفهوم اولیه گردید. مضمون اصلی نخست «واکنش­های سازگارانه­ی شناختی» بود که مضمون­های فرعی (1- افکار دفاعی مثبت، 2-تصمیم­گیری سازگارانه، 3-رشد و بالندگی شناختی) را در بر می­گرفت. مضمون اصلی دوم، «واکنش­های ناسازگارانه­ی شناختی» شامل مضمون­های فرعی (1-گم­گشتگی، 2-تصمیم­گیری غیرسازشی، 3-چانه زنی، 4-تغییر باورها، 5-تحریفات شناختی، 6- نشخوار فکری) بود. نتایج نشان دهندۀ واکنش­های متنوع در مشارکت­کنندگان بود. حمایت­های محیطی و روانشناختی، بینش فردی و تیپ شخصیتی در کیفیت واکنش­ها موثر بود و افردی که خودآگاهی و استقلال بالاتری داشتند تاثیرات محدودتری را از این آسیب کسب کرده بودند.
متن کامل [PDF 420 kb]   (91 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1398/8/1 | ویرایش نهایی: 1399/1/18 | پذیرش: 1398/9/11 | انتشار الکترونیک: 1399/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb