مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 9، شماره 2 - ( شماره پیاپی 47 / اردیبهشت 1399 )                   سال 9 شماره 2 صفحات 72-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khedmati N. The role of satisfying basic psychological needs and self-compassion in predicting bullying in high school students. Rooyesh 2020; 9 (2) :65-72
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1910-fa.html
خدمتی نسرین. بررسی نقش ارضاء نیازهای بنیادین روانشناختی و خودشفقت ورزی در پیش بینی قلدری دانش آموزان دبیرستانی. رویش روان شناسی. 1399; 9 (2) :65-72

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1910-fa.html


کارشناس ارشد،گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر ، khedmatinasrin1398@gmail.com
چکیده:   (2147 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ارضاء نیازهای بنیادین روان‌شناختی و خود شفقت­ورزی در پیش‌بینی قلدری دانش آموزان دبیرستانی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر و دختر دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 224400 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 380 نفر برآورد شد و به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. جهت گرداوری اطلاعات از پرسشنامه‌ی قلدری (پاچین و هیندوجا، 2011)، مقیاس ارضای نیازهای روانی بنیادی (لاگاردیا و همکاران، 2000) و مقیاس خود شفقت­ورزی (نف، 2003) استفاده شد. نتایج با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان تجزیه ‌و تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که خود شفقت­ورزی با قلدری رابطه منفی و معناداری داشت. از بین نیازهای بنیادین روان‌شناختی، ارتباط با دیگران و خودمختاری با قلدری رابطه منفی و معناداری داشت. درحالی­که بین شایستگی و قلدری رابطه معناداری مشاهده نشد. خود شفقت­ورزی، ارتباط با دیگران و خودمختاری به‌طور معناداری قلدری را در دانش آموزان پیش‌بینی نمودند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می­شود که مداخلات روان­شناختی و آموزشی مبتنی بر ارتقاء خود شفقت­ورزی و ارضاء نیازهای بنیادین روان‌شناختی به‌منظور کاهش قلدری دانش آموزان برگزار شود
متن کامل [PDF 668 kb]   (40 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1398/10/19 | ویرایش نهایی: 1399/2/8 | پذیرش: 1398/12/20 | انتشار الکترونیک: 1399/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb