مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 9، شماره 6 - ( شماره پیاپی 51/ شهریور 1399 )                   سال 9 شماره 6 صفحات 36-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Habibi M, Karimi S, Vahidifard M, Chagosaz M. Effect of Emotional Intelligence Training on Reducing Students' Addiction to Virtual Networks. Rooyesh 2020; 9 (6) :29-36
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1937-fa.html
حبیبی مرضیه، کریمی سارا، وحیدی فرد محبوبه، چاقوساز مرضیه. تأثیر آموزش هوش هیجانی بر کاهش اعتیاد دانش آموزان به شبکه‌های مجازی. رویش روان شناسی. 1399; 9 (6) :29-36

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1937-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، mhabibi008@gmail.com
2- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
3- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد، یزد، ایران.
4- کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد واحد قائنات، خراسان جنوبی، ایران.
چکیده:   (2218 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر اعتیاد دانش آموزان به شبکه­های مجازی انجام شد. روش این پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون همراه گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش را همه دانش آموزان دختر پایۀ سوم دوره متوسطۀ دوم شهر مشهد در نیم سال دوم تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند. از بین آنها تعداد 30  نفر از دانش آموزانی که از نظر شاخص اعتیاد به شبکه‌های مجازی نمرات بالاتری را کسب کردند، به روش نمونه­گیری هدفمند، به­عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به­صـورت تصـادفی  در در دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) گمارده شدند. برنامه آموزش هوش هیجانی در 8 جلسه 90 دقیقه­ای (در هر هفته 2جلسه) به­صورت گروهی بر روی گروه آزمایش اجرا شد؛ گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه اعتیاد به شبکه‌های مجازی مبتنی بر موبایل خواجه احمدی و همکاران (1395)، استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کوواریانس یک­متغیره استفاده شد. یافته­های حاصل از تحلیل داده­های پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش­آزمون، بین میانگین نمرات پس­آزمون افراد گروه های آزمایش و کنترل در متغیر اعتیاد به شبکه­های مجازی، تفاوت معناداری وجود داشت. نتایج پژوهش حاکی از  آن بود که آموزش هوش هیجانی می­تواند میزان اعتیاد دانش آموزان به شبکه­های مجازی را کاهش دهد.
متن کامل [PDF 754 kb]   (106 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1398/11/9 | ویرایش نهایی: 1399/6/2 | پذیرش: 1399/1/16 | انتشار الکترونیک: 1399/6/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb