پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش روانشناسی وحدتمدار بر خودشفقتورزی و صمیمیت زناشویی در مادران در مرحله آشیانۀ خالی انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون، گروه گواه و پیگیری ۲ ماهه بود. جامعۀ آماری متشکل از مادران در مرحلۀ آشیانه خالی شهر تهران بود. روش نمونهگیری به صورت هدفمند بود و با در نظر گرفتن معیارهای ورود به مطالعه، ۲۴ مادر در دو گروه ۱۲ نفری به صورت تصادف گمارده شدند. گروه آزمایش در ۶ جلسه حضوری آموزش روانشناسی وحدتمدار، هفتهای یکبار، به مدت ۱۲۰ دقیقه شرکت و ۶ جلسه تمرین در منزل را دریافت کردند و گروه گواه در فهرست انتظار قرار گرفتند. ابزار پژوهش، فرم کوتاه خود شفقتورزی و مقیاس صمیمیت واکر بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش روانشناسی وحدتمدار بر بهبود خودشفقت ورزی مادران در مرحله آشیانۀ خالی، اثربخشی معناداری دارد. اما اثربخشی این مداخله بر صمیمیت زناشویی این افراد معنادار نبود. این نتایج پس از پیگیری ۲ ماهه نیز پایدار بود. بنابراین آموزش روانشناسی وحدتمدار میتواند به عنوان یکی از مداخلات روانشناختی مؤثر بر افزایش خودشفقتورزی مادران در مرحلۀ آشیانۀ خالی مورد استفاده قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |