Zameni F, Amini H. Designing a Model of Health Education and Health Development Curriculum for the Secondary School Based on Health System Indicators and Fundamental Transformation of Education. Rooyesh 2020; 9 (6) :139-146
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1963-fa.html
ضامنی فرشیده، امینی حسین. طراحی الگوی برنامه درسی آموزش بهداشت وتوسعه سلامت دوره متوسطه اول براساس شاخصهای نظام سلامت و سندتحول بنیادین آموزش و پرورش. رویش روان شناسی. 1399; 9 (6) :139-146
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1963-fa.html
1- استادیار برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، مازندران، ایران. ، Amini@gmail.com
2- دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، مازندران، ایران.
چکیده: (1833 مشاهده)
بهداشت و سلامت به عنوان یک ارزش فردی و اجتماعی، بر طبق اساسنامه سازمان جهانی بهداشت و از دیدگاه همه ملتها و نزد همه مکاتب، یکی از ابتداییترین حقوق و نیازهای بشر تلقی شده است که دست یافتن به بالاترین سطح آن از اهداف اجتماعی و ملی تمامی دولت ها به حساب میآید. دراین میان نظام آموزش و پرورش از بزرگترین و گستردهترین سیستمهای درون هر جامعهای است که سرنوشت آن جامعه را جهت تأمین سلامت در بلندمدت تعیین میکند. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی بود که با روش تحقیق زمینهای انجام شد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات توصیف مبانی وتحلیل واستنتاج نظری بود. برای اعتباربخشی الگوی پیشنهادی جامعه آماری شامل40 نفر از متخصصان برنامه درسی و 360 نفر از معلمان دوره متوسطه اول شهر رشت در سالتحصیلی 99-1398 بود. به منظور نظرسنجی از متخصصان ومعلمان ذیربط درباره الگوی پیشنهادی متشکل از چهارعنصر برنامه درسی از پرسشنامه محققساخته دارای 32 گویه با مقیاس ۵ درجهای لیکرت ( ازخیلی کم 1 تا خیلی زیاد 5) استفاده شد. به منظور تأمین روایی این پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی استفاده شد و بدین ترتیب برای پایایی پرسشنامه طبق نظر استادان راهنما و مشاور و ۹ نفر دیگر از متخصصان برنامه درسی و معلمان با تجربه در دوره متوسطه اوّل مورد تایید قرار گرفت. دادهها با استفاده از آمار توصیفی شامل (توزیع فراوانیودرصد) و آمار استنباطی شامل (آزمون مجذور خی دو) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند جهت تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از نرم افزار آماری spss استفاده شد . یافتهها و نتایج تحقیق نشان داد که بیش از 85 درصد متخصصان برنامه درسی و دبیران دوره متوسطه اول ویژگیهای اهداف،محتوی،راهبردهای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی را در این الگو مورد تایید قرار داده اند. همچنین بین دیدگاه متخصصان برنامه درسی و دبیران دوره متوسطه اول در مورد ویژگیهای این عناصر تفاوت آماری معناداری وجود ندارد ( 05/0P> ). بنابراین الگوی موردنظر میتواند در ارتقاء آموزش بهداشت و توسعه سلامت دانشآموزان نقش به سزایی داشته باشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1398/12/7 | ویرایش نهایی: 1399/6/10 | پذیرش: 1399/1/15 | انتشار الکترونیک: 1399/6/10