سال 9، شماره 6 - ( شماره پیاپی 51/ شهریور 1399 )                   سال 9 شماره 6 صفحات 76-67 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور اردکان، یزد، ایران.
2- کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردکان، یزد، ایران. ، iranba.98@gmail.com
3- استادیار، دانشگاه پیام نور تفت، یزد، ایران.
4- کارشناسی، دانشگاه پیام نور اردکان، یزد، ایران.
چکیده:   (2089 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مهارت‌های مبتنی بر سواد عاطفی بر کاهش طلاق عاطفی و احساس تنهایی در زنان خیانت‌دیده انجام شد. این مطالعه با روش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی زنان خیانت‌دیده شهر ماهشهر بود که با استفاده از روش در دسترس تعداد 24 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه طلاق عاطفی گاتمن (1995) و احساس تنهایی راسل، پیلوا و کورتونا (1980) استفاده شد. به منظور تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های مبتنی بر سواد عاطفی بر کاهش طلاق عاطفی و احساس تنهایی در زنان خیانت‌دیده تأثیر معناداری داشته است (001/0>P). با توجه به این که زنان خیانت‌دیده دارای سطوح بالایی از طلاق عاطفی و احساس تنهایی هستند، بهره‏گیری از رویکردهای مختلف روان‌درمانی از جمله آموزش سواد عاطفی می‌تواند در بهبود طلاق عاطفی و احساس تنهایی این افراد مؤثر باشد.
متن کامل [PDF 990 kb]   (66 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی خانواده
دریافت: 1398/12/16 | ویرایش نهایی: 1399/6/4 | پذیرش: 1399/1/9 | انتشار الکترونیک: 1399/6/4

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.