سال 6، شماره 2 - ( تابستان 1396 )                   سال 6 شماره 2 صفحات 52-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه تهران ، arjmandnia@ut.ac.ir
2- دانشگاه اصفهان
3- دانشگاه تهران
چکیده:   (4409 مشاهده)

ایفای نقش فرزندپروری، وارد شدن به یک نقش اجتماعی است که نشان‌دهنده یک تغییر قابل ‌توجه در زندگی و هویت فرد است. در سال‌های اخیر، برنامه‌های بسیاری در زمینه آموزش والدین طراحی شده‌اند که هر یک از نظر فلسفه، روش و اثربخشی متفاوت هستند. در این مقاله به معرفی برنامه فرزندپروری مثبت پرداخته شده است که مبتنی بر نظریه یادگیری اجتماعی و اصول رفتاری، شناختی و عاطفی است. همچنین بر خودکارآمدی مادران در مدیریت و کنترل رفتار تأکید دارد. این برنامه بر پنج اصل محیط سالم و جذاب، محیط یادگیری مثبت، انضباط قاطع، انتظارات واقع‌بینانه و توجه به نقش خود به عنوان والدین مبتنی است. افزایش دانش و مهارت، آموزش حل مسأله، گسترش سرگرمی و ایمنی، افزایش کارآمدی رفتاری، هوشی، زبانی، عاطفی و اجتماعی از اهداف اختصاصی برنامه فرزندپروری مثبت محسوب می‌شوند. برنامه مذکور پنج سطح دارد که این سطوح بر اساس سطوح متفاوت اختلال در عملکرد و رفتار کودکان و همچنین نیازهای گوناگون والدین آنها شکل گرفته است. در این مقاله پس از معرفی برنامه‌های فرزندپروری، به برنامه فرزندپروری مثبت پرداخته شده است و اصول، اهداف، سطوح و محتوای آن به‌طور جامع مورد بررسی گرفته است.

متن کامل [PDF 555 kb]   (472 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1394/12/1 | ویرایش نهایی: 1398/7/21 | پذیرش: 1396/3/17 | انتشار الکترونیک: 1396/9/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.