سال 9، شماره 6 - ( شماره پیاپی 51/ شهریور 1399 )                   سال 9 شماره 6 صفحات 64-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
3- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. ، farzinbagheri73@gmail.com
چکیده:   (1772 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسه حس انسجام و هوش شخصی در دانش­آموزان دختر با و بدون تجربه تروماتیک انجام شد. روش این پژوهش از نوع علی- مقایسه­ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانش‌آموزان دختر با و بدون تجربه تروماتیک بودند که در سال تحصیلی 98-1397 در پایه نهم مدارس آموزش و پرورش ناحیه یک شهر رشت تحصیل می­کردند. نمونه مورد مطالعه شامل 160 دانش­آموز دختر (80 دانش­آموز دختر با تجربه تروماتیک و 80 دانش­آموز بدون تروماتیک) بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند. به منظوره جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های سرند کردن حوادث آسیب­زا-فرم خودگزارشی (فورد و همکاران، 2002)، حس انسجام آنتونووسکی (1993) و هوش شخصی مایر و آلن (2013) استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که حس انسجام و هوش شخصی در بین دانش­آموزان دختر با و بدون تجربه تروماتیک تفاوت دارد (001/0.(P˂  به‌طور کلی نتیجه این پژوهش نشان داد آگاهی از ویژگی­های روان­شناختی نظیر حس انسجام و هوش شخصی موجب می­شود تا خدمات مطلوب­تری به این افراد داده شود تا بتوانند کیفیت زندگی و تحصیلی بهتری را تجربه کنند.
متن کامل [PDF 935 kb]   (79 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1398/12/27 | ویرایش نهایی: 1399/6/2 | پذیرش: 1399/1/16 | انتشار الکترونیک: 1399/6/4

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.