مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 9، شماره 7 - ( شماره پياپي 52 / مهر 1399 )                   سال 9 شماره 7 صفحات 138-129 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahramian J, Sami A, Hajkhodadadi D. The Effectiveness of self -compassion treatment On happiness and resiliency of Students with High-Risk Behaviors. Rooyesh 2020; 9 (7) :129-138
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2043-fa.html
بهرامیان جاسم، سامی عباس، حاج خدادادی داود. اثربخشی درمان گروهی مبتنی برخود ‌شفقت ورزی بر شادزیستی و تاب آوری دانش آموزان دارای رفتارهای پرخطر. رویش روان شناسی. 1399; 9 (7) :129-138

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2043-fa.html


1- کارشناس‌ارشد مشاوره خانواده، دانشکده روان‌شناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، j.bahramian@gmail.com
2- دکترای تخصصی مشاوره، دانشکده روان‌شناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
3- دانشجوی دکترای مشاوره، دانشکده روان‌شناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (1907 مشاهده)
عوامل بسیاری در بروز رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان نقش دارد که از آن ‌جمله می‌توان فقدان مهارت‌های لازم جهت نحوه روبرو‌ شدن با شرایط دشوار زندگی را نام برد. از این‌رو پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان‌ گروهی مبتنی برخود‌‌‌شفقت‌ورزی بر شادزیستی و تاب‌آوری دانش‌آموزان دارای رفتارهای پرخطر انجام شد. طرح این پژوهش نیمه­آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه‌کنترل بود. جامعه‌ آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر سمیرم بود که 24 نفر از آنان به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شده و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هرگروه 12 نفر) جایگذاری شدند. برنامه درمان مبتنی برخود‌‌شفقت‌ورزی فقط برای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه‌ 90 دقیقه‌ای اعمال شد وگروه کنترل چنین مداخله‌ای‌ را دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس خطرپذیری دانش‌آموزان ایرانی (IARS)، پرسش‌نامه شادزیستی‌ آکسفورد (OHI) و مقیاس تاب‌آوری (CD-RIS) بود. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل‌داده‌ها نشان داد که درمان مبتنی برخود‌شفقت‌ورزی بر میزان تاب‌آوری و شادزیستی دانش‌آموزان اثربخش بود‌ه ‌است (01/0 >p). براساس نتایج پژوهش حاضر می‌توان گفت استفاده از درمان مبتنی برخود‌شفقت‌ورزی، تاثیر مهمی بر ‌زندگی دانش‌آموزان دارای رفتارهای پرخطر داشته‌ است و منجر به بهبود شادزیستی و تاب‌آوری این دانش‌آموزان گردیده ‌است.
متن کامل [PDF 938 kb]   (46 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی اجتماعی
دریافت: 1399/1/30 | ویرایش نهایی: 1399/8/10 | پذیرش: 1399/3/8 | انتشار الکترونیک: 1399/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb