Derakhshan M, Sadri Damirchi E, Fathi D, Ahmadbookani S, Behrooz F. Presentation a model of happiness precedents based on personality, family and educational characteristics. Rooyesh 2020; 9 (7) :55-66
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2049-fa.html
درخشان معراج، صدری دمیرچی اسماعیل، فتحی داود، احمدبوکانی سلیمان، بهروز مریم. ارائه مدل پیشایندهای شادکامی؛ براساس ویژگیهای شخصیتی، خانوادگی و تحصیلی. رویش روان شناسی. 1399; 9 (7) :55-66
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2049-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
2- دانشیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
3- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
4- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، arezbookani@yahoo.com
5- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد یاسوج، یاسوج، ایران.
چکیده: (1799 مشاهده)
در پژوهش حاضر، ارائه مدل پیشایندهای شادکامی براساس ویژگیهای شخصیتی، خانوادگی و تحصیلی دانشآموزان مورد بررسی قرار گرفت. شرکتکنندگان پژوهش 224 نفر از دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهر شیراز بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پژوهش، شامل مقیاس شادکامی آکسفورد (1991)، مقیاس تجدید نظر شدهی جهتگیری ارتباطی خانواده فیتز پاتریک و ریچی (1994)، پرسشنامه تعامل معلم – دانش آموز ویلز و همکاران (1993) و مقیاس پنج عامل بزرگ شخصیت کاستا و مک کری (1992) بودند. به منظور بررسی مدل پژوهش رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزار25-SPSS استفاده شد. یافتههای به دست آمده نشان داد، جهتگیری گفت و شنود (01/0≥P)، روان رنجورخویی (01/0≥P) و برون گرایی (05/0≥P) پیشبینیکنندهی معنادار شادکامی هستند ولی سایر ابعاد نتوانستند شادکامی را به صورت معنادار پیشبینی کنند. با توجه به نقش مؤلفه شادکامی در سلامت دانش آموزان میتوان بر لزوم آموزش مبتنی بر شادکامی برای بهبود سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان تأکید کرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1399/2/2 | ویرایش نهایی: 1399/8/10 | پذیرش: 1399/2/13 | انتشار الکترونیک: 1399/7/10