مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 9، شماره 7 - ( شماره پياپي 52 / مهر 1399 )                   سال 9 شماره 7 صفحات 66-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Derakhshan M, Sadri Damirchi E, Fathi D, Ahmadbookani S, Behrooz F. Presentation a model of happiness precedents based on personality, family and educational characteristics. Rooyesh 2020; 9 (7) :55-66
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2049-fa.html
درخشان معراج، صدری دمیرچی اسماعیل، فتحی داود، احمدبوکانی سلیمان، بهروز مریم. ارائه مدل پیشایندهای شادکامی؛ براساس ویژگی‌های شخصیتی، خانوادگی و تحصیلی. رویش روان شناسی. 1399; 9 (7) :55-66

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2049-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
2- دانشیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
3- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
4- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، arezbookani@yahoo.com
5- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد یاسوج، یاسوج، ایران.
چکیده:   (1799 مشاهده)
در پژوهش حاضر، ارائه مدل پیشایندهای شادکامی براساس ویژگی­های شخصیتی، خانوادگی و تحصیلی دانش­آموزان مورد بررسی قرار گرفت. شرکت‌کنندگان پژوهش 224 نفر از دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان­های شهر شیراز بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‎ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پژوهش، شامل مقیاس شادکامی آکسفورد (1991)، مقیاس تجدید نظر شده­ی جهت­گیری ارتباطی خانواده فیتز پاتریک و ریچی (1994)، پرسشنامه تعامل معلم دانش آموز ویلز و همکاران (1993) و مقیاس پنج عامل بزرگ شخصیت کاستا و مک کری (1992) بودند. به منظور بررسی مدل پژوهش رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزار25-SPSS استفاده شد. یافته‌های به دست آمده نشان داد، جهت­گیری گفت و شنود (01/0P)، روان رنجورخویی (01/0P) و برون گرایی (05/0P) پیش‎بینی‎کننده‌ی معنادار شادکامی هستند ولی سایر ابعاد نتوانستند شادکامی را به صورت معنادار پیش‎بینی کنند. با توجه به نقش مؤلفه شادکامی در سلامت دانش آموزان می­توان بر لزوم آموزش مبتنی بر شادکامی برای بهبود سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان تأکید کرد.
متن کامل [PDF 972 kb]   (54 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1399/2/2 | ویرایش نهایی: 1399/8/10 | پذیرش: 1399/2/13 | انتشار الکترونیک: 1399/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb