سال 9، شماره 9 - ( آذر 99/ شماره پياپي 54 1399 )                   سال 9 شماره 9 صفحات 70-61 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استاد گروه آموزشی روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2- دانشجوی دکنری تخصصی روانشناسی، گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، shiva.rahimzadegan65@gmail.com
چکیده:   (2572 مشاهده)
مشکلات روانشناختی بیماریهای مزمن از جمله دیابت که اغلب نادیده گرفته می­شوند، لزوم توجه بیشتر به درمان مناسب را روشن می­سازد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر برنامه آموزش شادکامی به شیوه شناختی - رفتاری فوردایس بر احساس انسجام روانی و ادراک خستگی بیماران دیابتی نوع دو بود. طرح پژوهش نیمه­آزمایشی با پیش­آزمون و پس­آزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمام بیماران دیابتی نوع 2 مراجعه کننده به مرکز انجمن دیابت استان آذربایجان غربی بود که از میان آنها 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش تحت آموزش مهارتهای ارتقاء شادکامی به روش شناختی- رفتاری فوردایس قرار گرفت و گروه گواه هیچ گونه آموزشی در این زمینه دریافت نکرد. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه­های حس انسجام آنتونوسکی (1993) و ادراک خستگی اسمتس (1995) در دو مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون استفاده شد. داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات پس­آزمون گروه آزمایش و گروه کنترل در متغیرهای احساس انسجام روانی و ادراک خستگی، تفاوت معناداری وجود دارد (05/0p< ). در نتیجه آموزش برنامه شادکامی فوردایس بر کاهش ادراک خستگی و افزایش احساس انسجام روانی بیماران دیابتی مؤثر است.
متن کامل [PDF 634 kb]   (68 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1399/2/27 | پذیرش: 1399/4/9 | انتشار الکترونیک: 1399/10/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.