مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 9، شماره 9 - ( آذر 99/ شماره پياپي 54 1399 )                   سال 9 شماره 9 صفحات 26-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei S, Khaksari Z, Hatam Siahkal Mahalle A. The relationship between mentoring and job satisfaction by mediating role of organizational justice and commitment in nursing personnel. Rooyesh 2020; 9 (9) :15-26
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2201-fa.html
رضائی سجاد، خاکساری زهرا، حاتم سیاهکل محله علیرضا. بررسی رابطه‌ی ارشادگری و رضایت شغلی با توجه به نقش واسطه‌ای عدالت و تعهد سازمانی در پرستاران. رویش روان شناسی. 1399; 9 (9) :15-26

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2201-fa.html


1- استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت،‌ ایران. ، Rezaei_Psy@hotmail.com
2- مربی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3- مربی،گروه مدیریت صنعتی ، دانشگاه پیام نور، تهران،ایران.
چکیده:   (1583 مشاهده)
رضایت شغلی پرستاران به‌عنوان اعضای مهم تیم سلامت و بزرگترین بخش کارکنان سیستم‌های مراقبت بهداشتی از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف این مطالعه بررسی رابطه ارشادگری و رضایت شغلی پرستاران با توجه به نقش واسطه‌ای عدالت و تعهد سازمانی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. 205 نفر از پرستاران بیمارستان پورسینای رشت در پژوهش شرکت کردند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌ کارکردهای ارشادگری (کاسترو، اسکاندرا و ویلیام)، شاخص توصیف شغل (اسمیت، کندال و هالین)، پرسشنامه عدالت سازمانی (نیهوف و مورمن) و پرسشنامه تعهد سازمانی (آلن و مایر) استفاده شد. داده­ها با استفاده از روش تحلیل مسیر و بوت­استراپ تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که اثر مستقیم ارشادگری روی رضایت شغلی معنیدار است؛ همچنین تعهد و عدالت سازمانی نقش واسطهگرانهای در رابطهی میان ارشادگری و رضایت شغلی دارند. با توجه به یافتهها میتوان انتظار داشت با بهبود ارشادگری در سازمان‌های درمانی، رضایت شغلی پرستاران افزایش یابد. علاوهبرآن سرپرستان بخش‌های پرستاری می‌توانند با بهبود رفتارهای عادلانه و متعهدانۀ شغلی، نقش خود را به عنوان یک ارشادگر سازمانی در جهت تقویت رضایت شغلی پرستاران تحت نظارت خود مستحکم‌تر نمایند. دلالتهای ضمنی این نتایج با محوریت بهبود رضایت شغلی مورد بحث قرار گرفته است.
متن کامل [PDF 818 kb]   (81 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی سازمانی
دریافت: 1399/4/21 | ویرایش نهایی: 1399/10/20 | پذیرش: 1399/5/29 | انتشار الکترونیک: 1399/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb