سال 9، شماره 12 - ( اسفند 1399/ شماره پیاپی 57 1399 )
سال 9 شماره 12 صفحات 118-109
|
برگشت به فهرست نسخه ها
20.1001.1.2383353.1399.9.12.1.6
تبیین سبکهای هویت دانشجویان بر اساس خاطرات اولیه و عملکرد خانواده: یک مطالعه کیفی
مهری الیاسی
*
1
،
مونا برادران خانیانی
2
،
فاطمه حسن پور
3
1- کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه دانشگاه علامه طباطبایی تهران.ایران. ،
mehrielyasi73@gmail.com
2- کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه دانشگاه علامه طباطبایی تهران. ایران.
3- کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران.
چکیده:
(1369 مشاهده)
هویت عاملی مهم در تصمیمهایی است که افراد در مسیر زندگی خود برمیگزینند. خاطرات اولیه بهعنوان قسمتهای ثبتشده در ذهن افراد نمونهای از تجارب دوران کودکی است که با عملکرد خانواده ارتباط تنگاتنگی دارد و مجموع این عوامل زمینهساز شکلگیری سبک هویتی فرد است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام شد.
جامعه موردمطالعه، دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی
(ره)
تهران در سال تحصیلی 98-۹7 بود
که 40 نفر از آنها به روش نمونهگیری هدفمند وارد پژوهش شدند. جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه سبکهای هویتی (بروزنسکی، 1992) و مصاحبه در خصوص خاطرات اولیه و عملکرد خانواده برخاسته از مدل عملکرد خانواده مکمستر انجام گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها متناسب با رویکرد پدیداری و با روش کلایزی انجام شد. یافتهها در قالب مضامین اصلی و فرعی به محوریت سه مضمون خاطرات اولیه، عملکرد خانواده و سبکهای هویتی با زیرمضمونهای مختص به هر یک دستهبندی شدند. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش میتوان گفت که خاطرات اولیه کودکی و عملکرد خانواده میتوانند جزو عوامل مهم در تشکیل سبکهای هویتی باشند؛ بنابراین
اجرای برنامههای آموزشی فردی و گروهی برای والدین در خصوص نحوه تنظیم عملکرد خانواده، در پرورش فرزندانی با سبکهای هویتی مناسب، اثرگذار خواهد بود.
واژههای کلیدی:
سبکهای هویتی
،
خاطرات اولیه
،
عملکرد خانواده
،
روش پدیدارشناسی
متن کامل
[PDF 909 kb]
(528 دریافت)
نوع مقاله:
پژوهشي
| موضوع مقاله:
مشاوره
دریافت: 1399/5/12 | ویرایش نهایی: 1400/1/8 | پذیرش: 1399/9/28 | انتشار الکترونیک: 1399/12/10
بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
قابل بازنشر است.