سال 9، شماره 11 - ( بهمن 99/ شماره پیاپی 56 1399 )                   سال 9 شماره 11 صفحات 110-97 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیک، تهران، ایران.
2- استاد، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، ashafiabady@yahoo.com
چکیده:   (3155 مشاهده)
ابن پژوهش با هدف بررسی نقش تنظیم هیجان، خودباوری و انعطاف­پذیری روانشناختی در پیشبینی اضطراب اجتماعی و افسردگی دانشآموزان با میانجیگری عملکرد اجتماعی انجام شد. روش پژوهش کّمی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری دانش‏آموزان دختر مدارس دوره اول متوسطه شهر قم در سال تحصیلی 1399-1398 بودند. 359 نفر از این‏ افراد به شیوه نمونه‏گیری خوشه­ای تصادفی وارد پژوهش شدند و به سیاهه اضطراب اجتماعی (کانر و همکاران، 2000)، سیاهه تجدیدنظرشده افسردگی (بک و همکاران، 1996)، پرسشنامه تنظیم هیجان (گروس و جان، 2003)، مقیاس خودباوری کودکان و نوجوانان (پیرس و همکاران، 2002)، سیاهه انعطاف‏پذیری روانشناختی (دنیس و وندروال، 2010) و مقیاس درجه­بندی عملکرد اجتماعی (گرشام و الیوت، 1990) پاسخ دادند. داده­ها با ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تحلیل شد. بر اساس یافته‏های این پژوهش، مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود (058/0=RMSEA، 920/0=GFI، 941/0=IFI، 671/8/0=2χ و 05/0>P-value). تمام مسیرهای مستقیم معنادار شدند (05/0>P) و مسیرهای غیرمستقیم تنظیم هیجان، خودباوری و انعطاف­پذیری روانشناختی نیز از طریق عملکرد اجتماعی با اضطراب اجتماعی و افسردگی معنادار بود. نتایج پژوهش حاضر می‏تواند به عنوان الگویی مناسب برای تدوین و طراحی برنامه­های پیشگیری از مشکلات ناشی از اضطراب اجتماعی و افسردگی دانش­آموزان مفید باشد.
متن کامل [PDF 1697 kb]   (2158 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره
دریافت: 1399/6/26 | پذیرش: 1399/9/26 | انتشار الکترونیک: 1399/11/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.