سال 9، شماره 12 - ( اسفند 1399/ شماره پیاپی 57 1399 )                   سال 9 شماره 12 صفحات 64-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکترای روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2- استادیار روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. ، staklavi720@gmail.com
3- استاد روان ­شناسی، گروه روان­ شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
چکیده:   (1447 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی رویکرد راه­­حل­­محور و مصاحبه ­انگیزشی بر هیجانات موقعیتی و تعارضات میان­­فردی دانشجویان مشروطی بود. روش پژوهش، نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون­­ پس­­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشجویان مشروطی مقطع کارشناسی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 98-97 بود. 60 نفر از آنان با روش نمونه­گیری طبقه­ای انتخاب و به­طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایشی اول، نه جلسه رویکرد راه­حل­­محور و گروه آزمایشی دوم، پنج جلسه مصاحبه انگیزشی (هر هفته یک جلسه 120 دقیقه­ای) دریافت کردند، اما گروه کنترل هیچ مداخله­ای دریافت نکرد. به منظور جمع­آوری داده­ها از فرم کوتاه مقیاس هیجانات موقعیتی (راندلر و همکاران، 2011) و پرسشنامه مشکلات بین­­فردی (بارخام، هاردی و استارتاپ، 1996) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که رویکرد راه­­حل­­محور بر تعارضات میان­فردی اثربخش­تر از مصاحبه انگیزشی و مصاحبه انگیزشی بر هیجانات موقعیتی اثربخش­تر از رویکرد راه­حل­محور در دانشجویان مشروطی است (05/0>P). بر اساس نتایج پژوهش حاضر می­توان از  رویکرد راه­حل­محور و مصاحبه انگیزشی در بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان مشروطی استفاده کرد.
متن کامل [PDF 1410 kb]   (808 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1399/7/17 | ویرایش نهایی: 1400/1/8 | پذیرش: 1399/8/11 | انتشار الکترونیک: 1399/12/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.