سال 9، شماره 12 - ( اسفند 1399/ شماره پیاپی 57 1399 )                   سال 9 شماره 12 صفحات 96-85 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. ، najafy2001ir@yahoo.com
چکیده:   (1927 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، پیش‌بینی نشانگان وسواس فکری‌-عملی بر اساس حساسیت اضطرابی، پریشانی روانشناختی و انعطاف‌پذیری روانشناختی در دانشجویان بود. روش این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه سمنان بود که از میان آن‌ها، 311 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از مقیاس وسواس فکری-عملی (فوا و همکاران، 2002)، مقیاس تجدیدنظر شده حساسیت اضطرابی (رایس و پترسون، 1987)، نسخه دوم پرسشنامه پذیرش و عمل (بوند و همکاران، 2011) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (لوی باند و لوی باند، 1995) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شد. تحلیل داده‌ها نشان داد که ابعاد حساسیت اضطرابی، انعطاف‌پذیری روانشناختی و ابعاد پریشانی روانشناختی با نشانگان وسواس فکری‌-عملی همبستگی معنادار دارند (01/0 P≤). نتایج رگرسیون حاکی از این بود که پریشانی روانشناختی، حساسیت اضطرابی و انعطاف‌پذیری روانشناختی به ترتیب 31 درصد،  35 درصد و 36 درصد از واریانس نشانگان وسواس فکری‌-عملی را تبیین کردند. این سه متغیر به طور همزمان با هم توانستند 37 درصد از واریانس نشانگان وسواس فکری‌-عملی را تبیین کنند. باتوجه به نقش مهم انعطاف‌پذیری روانشناختی، حساسیت اضطرابی و ابعاد پریشانی روانشناختی در پیش‌بینی نشانگان وسواس فکری‌-عملی در دانشجویان، طراحی مداخلات مبتنی بر بهبود این ویژگی­ها به عنوان مبنایی برای ارتقای کیفیت زندگی این گروه از افراد پیشنهاد می‌شود.
متن کامل [PDF 1309 kb]   (1081 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1399/8/11 | ویرایش نهایی: 1400/1/8 | پذیرش: 1399/9/11 | انتشار الکترونیک: 1399/12/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.