سال 10، شماره 4 - ( تیر 1400/ شماره پیاپی 61 1400 )                   سال 10 شماره 4 صفحات 142-133 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، مازندران، ایران. ، Hajakbarieli@gmail.com
2- دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، مازندران، ایران.
چکیده:   (2287 مشاهده)
هم‌زمانی بلوغ با دوره انتقال به دبیرستان چالشی مهم برای دانش‌آموزان ششم ابتدایی در ایران است که می‌تواند به پیدایش احساسات منفی مانند شرم و ترس از شکست در دختران منجر می‌شود. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شرم درونی­شده و ترس از شکست دختران پایه ششم بود. پژوهش حاضر یک طرح نیمه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر پایه ششم مدارس ابتدایی شهر بابل استان مازندران در سال تحصیلی 98-1397 بود که 30 نفر از آن‌ها بر اساس شرایط ورود به پژوهش با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از مقیاس شرم درونی­شده (فرگوسن و همکاران، 2000) و پرسشنامه ترس از ارزیابی شکست عملکرد (کانروی، 2002) در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. گروه آزمایشی 8 جلسه 60 دقیقه‌ای درمان پذیرش و تعهد به‌صورت هفتگی دریافت کردند، درحالی‌که گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش شرم درونی (001/0>p؛ 94/36=F) و ترس از شکست (001/0>p؛ 50/34=F) مؤثر بوده است. بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان گفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می‌تواند به‌عنوان مداخله‌ای مؤثر جهت کاهش ترس از شکست و شرم درونی­شده دانش‌آموزان دختر استفاده شود.
متن کامل [PDF 876 kb]   (1163 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1399/11/17 | پذیرش: 1399/12/19 | انتشار الکترونیک: 1400/4/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.