سال 10، شماره 5 - ( مرداد1400/ شماره پیاپی 62 1400 )                   سال 10 شماره 5 صفحات 172-163 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، javaheri.m@ut.ac.ir
2- کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (2282 مشاهده)
اصطلاح نارضایتی جنسیتی برای کسانی به کار می­رود که ناهماهنگی بارزی بین تجربه جنسیتی و جنسیت تخصیص شده در بدو تولد آن­ها وجود دارد. مطالعات اخیر نشان می­دهد که دانش­آموزان ناراضی جنسیتی در مدرسه شرایط نامطلوبی دارند که چالش­هایی برای مشاوران مدرسه ایجاد کرده است. هدف این مطالعه ارائه تصویر روشنی از فرصت­ها و چالش­های مشاوران مدرسه در کار با دانش­آموزان ناراضی جنسیتی است. در این مطالعه مروری، به منظور یافتن منابع و مطالعات مرتبط، از پایگاه های معتبر علمی مانند: Taylor & Francis, PubMed Elsevier, Magiran, Noormags, SID استفاده شده است. همچنین برای بررسی دقیق تر ازموتورهای جستجوی Google Scholar و ScienceDirect نیز کمک گرفته شده است. جستجو با استفاده از کلمات کلیدی مانند "مشاور مدرسه"، "دانش آموزان ناراضی جنسیتی"، "دانش­آموزان ترنسکشوال" و "هویت جنسیتی" در مقالات فارسی وGender dysphoria""Transsexual students", ''Gender identity" ,"School counselor",  در مقالات انگلیسی انجام شده است. از مجموع 60 مقاله مرتبط، 7مقاله شرایط ورود به پژوهش را داشته اند. نتایج تحقیقات، اهمیت آموزش مشاوران برای کار با دانش­آموزان ناراضی جنسیتی، ضرورت بررسی­های بیشتر و طراحی برنامه­های مداخله­ای اصولی را با توجه به نیازهای این افراد نشان می دهد.
متن کامل [PDF 526 kb]   (1347 دریافت)    
نوع مقاله: مروری سیستماتیک | موضوع مقاله: مشاوره
دریافت: 1399/12/2 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار الکترونیک: 1400/5/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.