مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 10، شماره 10 - ( دی 1400/ شماره پیاپی 67 1400 )                   سال 10 شماره 10 صفحات 144-133 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Armun S, Gharadaghi A, Vahedi S. The effectiveness of montessori method education on visual-motor abilities of students with nonverbal learning disorders. Rooyesh 2022; 10 (10) :133-144
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2843-fa.html
آرمون سعید، قره داغی علی، واحدی شهرام. اثربخشی آموزش روش مونته‌سوری بر توانایی‌های دیداری - حرکتی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال‌های یادگیری غیرکلامی. رویش روان شناسی. 1400; 10 (10) :133-144

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2843-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی روان­شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز،آذربایجان شرقی، ایران.
2- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان­ شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، آذربایجان شرقی، ایران. ، dr.gharadaghi@gmail.com
3- استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، آذربایجان شرقی، ایران.
چکیده:   (1476 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش روش مونته‌سوری بر توانایی‌های دیداری - حرکتی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری غیرکلامی بود. برای انجام پژوهش، تعداد 4 نفر از دانش‌آموزان پسر اول ابتدایی، مبتلا به اختلال یادگیری غیرکلامی که در دبستان نبی‌اکرم (ص) شهرستان بناب، در سال تحصیلی 1399- 1398 تحصیل می‌کردند، براساس آزمون دیداری حرکتی بندرگشتالت انتخاب شدند. در این پژوهش که از نوع طرح تک‌آزمودنی با چند خط پایه (ABA) بود، ابتدا هر کدام از آزمودنی‌ها با توجه به ملاک‌های‌ اختلال یادگیری غیرکلامی، به طور دقیق مورد مشاهده قرار گرفتند و توانایی‌های‌ دیداری حرکتی آنها اندازه‌گیری و ثبت گردید. سپس در مرحله مداخله، هر آزمودنی طی 10 جلسه 45 دقیقه‌ای به صورت جداگانه، آموزش‌های روش مونته‌سوری را دریافت کردند. عملکرد آزمودنی‌ها، در جلسات مرحله پیگیری نیز مورد مشاهده قرار گرفت. در نهایت داده‌های جمع‌آوری شده، از طریق روش تحلیل دیداری نمودارها، روش درصد داده‌های ناهمپوش (PAND)، محاسبه اندازه‌اثر و درصد بهبودی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش، نشان‌دهنده تاثیر آموزش روش مونته‌سوری در افزایش توانایی‌های دیداری حرکتی هر چهار آزمودنی بود. در نتیجه می‌توان از آموزش روش مونته‌سوری به عنوان بخشی از برنامه‌های توانمندسازی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری غیرکلامی استفاده کرد.
متن کامل [PDF 1244 kb]   (28 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1400/2/19 | ویرایش نهایی: 1400/12/12 | پذیرش: 1400/3/1 | انتشار الکترونیک: 1400/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb