سال 6، شماره 3 - ( شماره20، پاییز1396 1396 )                   سال 6 شماره 3 صفحات 62-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه هنر اصفهان ، ela.shams@gmail.com
2- دانشگاه هنر اصفهان
چکیده:   (3453 مشاهده)

 امروزه دیددرمانی در حوزه درمان نقص­توجه/ بیش­فعالی  با تمرین­های ویژه در جهت بهبود توانایی مغز در کنترل همگرایی چشم، تمرکز چشمی، حرکات چشم موثر عمل می­نماید. این شیوه درمانی  بیشتر با استفاده از برنامه­های رایانه­ای اجرا می­شود بدین صورت که ترکیب خاصی از محرک­های دیداری را در الگوهای ویژه ارائه می­کند . هدف از این پژوهش  بررسی شیوه­های نقاشی­درمانی مبتنی بر بازی­های رایانه­ای طراحی شده در جهت اهداف دیددرمانی بوده است. پژوهش حاضر با رویکرد روانشناسی شناختی- رفتاری و هنردرمانی گروهی موضوع ­محور، صورت گرفته است. نتایج پژوهش، تاثیر شیوه­های نقاشی­درمانی مبتنی بر تداوم و تغییر توجه در طی مراحل چندگانه هدفمند، که براساس اهداف دیددرمانی طراحی شده­اند؛ را نشان می­دهد. شیوه­ مذکور از طریق افزایش هماهنگی چشم و دست، افزایش درک تناسبات و دقت در جزئیات، افزایش تعقیب و تمرکز چشمی و جلوگیری از جابه­جایی زیاد چشم افزایش تمرکز چشمی و در نتیجه بهبود نقص توجه  کودک را منجر می­شود.

متن کامل [PDF 966 kb]   (470 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی اجتماعی
دریافت: 1395/2/22 | ویرایش نهایی: 1398/7/17 | پذیرش: 1396/7/14 | انتشار الکترونیک: 1396/10/3

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.