year 6, Issue 3 (autumn2017 2017)                   Rooyesh 2017, 6(3): 37-62 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


1- Isfahan university of art
Abstract:   (3430 Views)

 امروزه دیددرمانی در حوزه درمان نقص­توجه/ بیش­فعالی  با تمرین­های ویژه در جهت بهبود توانایی مغز در کنترل همگرایی چشم، تمرکز چشمی، حرکات چشم موثر عمل می­نماید. این شیوه درمانی  بیشتر با استفاده از برنامه­های رایانه­ای اجرا می­شود بدین صورت که ترکیب خاصی از محرک­های دیداری را در الگوهای ویژه ارائه می­کند . هدف از این پژوهش  بررسی شیوه­های نقاشی­درمانی مبتنی بر بازی­های رایانه­ای طراحی شده در جهت اهداف دیددرمانی بوده است. پژوهش حاضر با رویکرد روانشناسی شناختی- رفتاری و هنردرمانی گروهی موضوع ­محور، صورت گرفته است. نتایج پژوهش، تاثیر شیوه­های نقاشی­درمانی مبتنی بر تداوم و تغییر توجه در طی مراحل چندگانه هدفمند، که براساس اهداف دیددرمانی طراحی شده­اند؛ را نشان می­دهد. شیوه­ مذکور از طریق افزایش هماهنگی چشم و دست، افزایش درک تناسبات و دقت در جزئیات، افزایش تعقیب و تمرکز چشمی و جلوگیری از جابه­جایی زیاد چشم افزایش تمرکز چشمی و در نتیجه بهبود نقص توجه  کودک را منجر می­شود.

Full-Text [PDF 966 kb]   (469 Downloads)    
Type of Article: Research | Subject: Social psychology
Received: 2016/05/11 | Revised: 2019/10/9 | Accepted: 2017/10/6 | ePublished: 2017/12/24

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.