سال 10، شماره 12 - ( اسفند1400/ پیاپی 69 1400 )                   سال 10 شماره 12 صفحات 14-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‎شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.
2- استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران. ، Ghadampour.e@lu.ac.ir
3- استادیار روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.
چکیده:   (1016 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌ ای نگرش به خواندن در رابطه راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی خواندن، نگرش والدین به خواندن با انگیزش خواندن دانش‌آموزان دارای مشکلات خواندن بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و به طور خاص مدل معادلات ساختاری بود. برای این منظور از جامعه آماری پژوهش، که شامل کلیه دانش‌آموزان (دختر و پسر) پایه‌های چهارم و پنجم دوره ابتدایی دارای مشکلات خواندن شهر الیگودرز که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند، تعداد 300 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های انگیزش خواندن(MRFQ) ویگفیلد و گاتری (1997)، زمینه‌یابی یادگیری خواندن (LTRS) انجمن بین‌المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (2001)، نگرش به خواندن (ARQ) مککنا و کی‌یر (1990)، راهبردهای آگاهی فراشناختی خواندن(MORASQ) مختاری و ریچارد (2002)، راهبردهای خودتنظیمی (MSFLQ) پینتریج و دی‌گروت (1990) پاسخ دادند. در تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری برای وارسی مدل علی بین متغیرهای پژوهش استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که راهبرد شناختی با سطح معنی‌داری (001/0) و نگرش والدین به خواندن با سطح معنی‌داری (01/0) به صورت مستقیم با انگیزش خواندن رابطه دارند. رابطه مستقیم راهبردهای فراشناختی خواندن بر انگیزش خواندن تآیید نشد (35/0). راهبردهای شناختی به صورت غیرمستقیم و با واسطه نگرش به خواندن با انگیزش خواندن رابطه دارد (009/0). راهبردهای فراشناختی خواندن به صورت غیرمستقیم و با واسطه نگرش به خواندن با انگیزش خواندن رابطه دارد (001/0). همچنین نگرش والدین به خواندن به صورت غیرمستقیم و با واسطه نگرش به خواندن با انگیزش خواندن رابطه دارد (004/0). مدل پیشنهادی بر اساس شاخص‌های برازش از برازش مطلوبی برخوردار بوده است.  نتایج این پژوهش می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در خصوص افزایش انگیزش خواندن ارائه دهد.
متن کامل [PDF 685 kb]   (544 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1400/6/18 | ویرایش نهایی: 1401/1/17 | پذیرش: 1400/7/11 | انتشار الکترونیک: 1401/1/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.