سال 7، شماره 6 - ( تابستان1397، شهریورماه، شماره6، شماره پیاپی27 1397 )                   سال 7 شماره 6 صفحات 17-34 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- پردیس فرهنگیان بحرالعلوم شهرکرد ، sharifi1251@gmail.com
2- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (209 مشاهده)

هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیرآموزش نوروفیدبک برعملکرد  تکانه های عصبی دانش آموزان و اختلال محاسباتی بود که به صورت نیمه آزمایشی انجام شد. این پژوهش شامل 10 نفر از دانش آموزان دختر با اختلال ریاضی به مرکز اختلالات یادگیری شهر لردگان بود. آزمودنی‏ها به وسیله آزمون‏های عملکرد مداوم (رازولد ، مرسکی، ساراسون، برنسوم و بک، 1965) نسخه رایانه‎ای برج لندن (موریس، احمد، استد و تون، 1993)، آزمون استروپ (استروپ، 1935) و آزمون حافظه کاری کورنولدی (کورنولدی و وکیا، 1995) جهت سنجش کارکردهای اجرایی مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه به صورت گمارش تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 20 جلسه در طی 45 روز آموزش نوروفیدبک را دریافت کردند و گروه گواه نیز طی ۲۰ جلسه جلوی مانیتور می نشستند بدون اینکه آموزش نوروفیدبک دریافت کنند. پس از آزمون نیز کارکردهای اجرایی دانش آموزان هر دو گروه اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بیانگر این بود که آموزش نوروفیدبک تأثیر معنی داری بر کارکرد اجرایی دانش آموزان با اختلال ریاضی دارد.

متن کامل [PDF 828 kb]   (161 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: نوروسایکولوژی
دریافت: ۱۳۹۴/۵/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۲۵ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۶/۱