هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای هوش معنوی در رابطهی بین سبکهای هویت (اطلاعاتی، هنجاری و اجتنابی) با هوش هیجانی بود. بدین منظور 200 نفر (100 نفر دختر) از دانشآموزان دبیرستانی شهرستان بم به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامههای سبکهای هویت، هوش معنوی و هوش هیجانی تجدیدنظر شده شاته پاسخ دادند. دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که سبکهای هویت اطلاعاتی و هنجاری با هوش هیجانی و معنوی رابطهی معنادار و مثبت داشتند، امّا سبک هویت اجتنابی با هیچ یک از آنها رابطهی معناداری را نشان نداد. همچنین هوش معنوی با هوش هیجانی رابطهی معنادار و مثبت داشت. نتایج مدل واسطهای نیز نشان داد که هوش معنوی واسطهی رابطهی بین سبکهای هویت اطلاعاتی و هنجاری با هوش هیجانی قرار گرفت. بنابراین، با توجه به نتایج مطالعهی حاضر میتوان ادعا کرد که سبک هویت هنجاری و تا حدی سبک هویت اطلاعاتی بهواسطهی هوش معنوی بر روی هوش هیجانی نوجوانان تأثیر میگذارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |