سال 7، شماره 8 - ( پاییز / آبان ماه 97 / 1397 )                   سال 7 شماره 8 صفحات 90-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه شیراز
2- دانشگاه شیراز ، valikhani@shirazu.ac.ir
3- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (2850 مشاهده)

هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه­ای هوش معنوی در رابطه­ی بین سبک­های هویت (اطلاعاتی، هنجاری و اجتنابی) با هوش هیجانی بود. بدین منظور 200 نفر (100 نفر دختر) از دانش­آموزان دبیرستانی شهرستان بم به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامه­های سبک­های هویت، هوش معنوی و هوش هیجانی تجدیدنظر شده شاته  پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها نشان داد که سبک­های هویت اطلاعاتی و هنجاری با هوش هیجانی و معنوی رابطه­ی معنادار و مثبت داشتند، امّا سبک هویت اجتنابی با هیچ یک از آنها رابطه­ی معناداری را نشان نداد. همچنین هوش معنوی با هوش هیجانی رابطه­ی معنادار و مثبت داشت. نتایج مدل واسطه­ای نیز نشان داد که هوش معنوی واسطه­ی رابطه­ی بین سبک­های هویت اطلاعاتی و هنجاری با هوش هیجانی قرار گرفت. بنابراین، با توجه به نتایج مطالعه­ی حاضر می­توان ادعا کرد که سبک­ هویت هنجاری و تا حدی سبک هویت اطلاعاتی به­واسطه­ی هوش معنوی بر روی هوش هیجانی نوجوانان تأثیر می­گذارد.

متن کامل [PDF 942 kb]   (79 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1395/4/5 | ویرایش نهایی: 1397/8/5 | پذیرش: 1395/6/27 | انتشار الکترونیک: 1397/8/5

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.