این پژوهش با هدف بررسی تأثیر روش اجتماع پژوهشی بر نظمجویی شناختی هیجانی دانشآموزان ابتدایی انجام شد.جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان ابتدایی سال ششم از شهرستان رزندیه بود که نمونه ای با روش خوشهای تصادفی انتخاب شد و پرسشنامه نظم جویی شناخنی هیجانی گارنفسکی ، کرایج و اسپینهاون ( 2001 )، توسط دانشآموزان هر دو گروه تکمیل شد، سپس بهطور تصادفی یک کلاس در گروه گواه و کلاس دیگر در گروه آزمایش قرار گرفت. در این پژوهش گروه آزمایش در 10 جلسه 45 دقیقهای در معرض برنامه آموزشی به روش اجتماع پژوهشی قرار گرفت و در نهایت پس آزمون اجراشد. دادههای بدست آمده از نمرهگذاری پرسشنامهها با روش آماری تحلیل کواریانس (Ancova) و تحلیل کوواریانس چند متغیره(Mancova) مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس یافتههای پژوهش ، مداخله آموزشی بر نظم جویی شناختی هیجانی دانشآموزان تأثیر معناداری دارد. بهطوریکه مؤلفه های ملامت خویش، پذیرش، نشخوارگری، تمرکزمجدد مثبت، تمرکز بر برنامه ریزی، ارزیابی مجدد، دیدگاه گیری، فاجعه سازی و ملامت دیگران در گروه آزمایشی افزایش معناداری را نسبت به گروه کنترل نشان داد. براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که روش اجتماع پژوهی، راهبردهای مثبت نظمجویی شناختی هیجانی را افزایش و راهبردهای منفی این متغیر را کاهش میدهد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |