مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 9 - ( آذر 1401/ پیایپی 78 1401 )                   سال 11 شماره 9 صفحات 20-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SBMU.MSP.REC.1396.441

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aliakbari M, Aslezaker lighvan M. The effectiveness of mindful parenting on cognitive emotion regulation strategies and Internalized and externalized problems of preschool children with anxiety symptoms in Tehran. Rooyesh 2022; 11 (9) :11-20
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3749-fa.html
علی اکبری مائده، اصل ذاکرلیقوان مریم. اثربخشی والدگری ذهن آگاهانه بر راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان مادران و مشکلات درون سازی شده و برون سازی شده کودکان پیش‌دبستانی با علائم اضطرابی شهر تهران. رویش روان شناسی. 1401; 11 (9) :11-20

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3749-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، maedealiakbari69@gmail.com
2- استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (585 مشاهده)
هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش والدگری ذهن آگاهانه بر تنظیم شناختی هیجان مادران و مشکلات درون ‌سازی شده و برون سازی شده کودکان پیش‌دبستانی دارای علائم اضطرابی شهر تهران بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران کودکان پنج ‌تا شش‌ساله دارای علائم اضطرابی مهدکودک‌های شهر تهران، در سال تحصیلی 98-1397 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند 40 نفر انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری جایگذاری شدند. در این پژوهش گروه آزمایش هفتهای یکبار در 8 جلسۀ 90 دقیقه‌ای برنامۀ آموزش والدگری ذهن آگاهانه را دریافت کردند. همچنین شرکت‌کنندگان در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری پرسش‌نامه‌های نظم‌ جویی شناختی هیجان (CERQ، گارنفسکی و همکاران،2002) و سیاهه مشکلات رفتاری کودکان(CBCL ،آخنباخ و همکاران،1991) را تکمیل نمودند. نتایج تحلیل واریانس مختلط با اندازه‌گیری مکرر نشان داد که آموزش والدگری ذهن آگاهانه بر کاهش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان ناسازگار (05/0p< ،906/10= F)، مشکلات برونی‌سازی شده (05/0p< ،002/0= F) و مشکلات درون سازی شده کودکان (05/0p< ،342 /0 = F)  اثر داشته و این تأثیر در دوره پیگیری پایدار مانده است. با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر به نظر می‌رسد که باید به نقش دوره‌های والدگری ذهن آگاهانه در پیشگیری و کاهش مشکلات روان‌شناختی کودکان پیش‌دبستان توجه کرد.
متن کامل [PDF 599 kb]   (306 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی خانواده
دریافت: 1401/1/20 | ویرایش نهایی: 1401/11/8 | پذیرش: 1401/4/14 | انتشار الکترونیک: 1401/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb