Ethics code: IR.SBMU.MSP.REC.1396.441
Aliakbari M, Aslezaker lighvan M. The effectiveness of mindful parenting on cognitive emotion regulation strategies and Internalized and externalized problems of preschool children with anxiety symptoms in Tehran. Rooyesh 2022; 11 (9) :11-20
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3749-fa.html
علی اکبری مائده، اصل ذاکرلیقوان مریم. اثربخشی والدگری ذهن آگاهانه بر راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان مادران و مشکلات درون سازی شده و برون سازی شده کودکان پیشدبستانی با علائم اضطرابی شهر تهران. رویش روان شناسی. 1401; 11 (9) :11-20
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3749-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، maedealiakbari69@gmail.com
2- استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده: (585 مشاهده)
هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش والدگری ذهن آگاهانه بر تنظیم شناختی هیجان مادران و مشکلات درون سازی شده و برون سازی شده کودکان پیشدبستانی دارای علائم اضطرابی شهر تهران بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران کودکان پنج تا ششساله دارای علائم اضطرابی مهدکودکهای شهر تهران، در سال تحصیلی 98-1397 بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 40 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 20 نفری جایگذاری شدند. در این پژوهش گروه آزمایش هفتهای یکبار در 8 جلسۀ 90 دقیقهای برنامۀ آموزش والدگری ذهن آگاهانه را دریافت کردند. همچنین شرکتکنندگان در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری پرسشنامههای نظم جویی شناختی هیجان (CERQ، گارنفسکی و همکاران،2002) و سیاهه مشکلات رفتاری کودکان(CBCL ،آخنباخ و همکاران،1991) را تکمیل نمودند. نتایج تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر نشان داد که آموزش والدگری ذهن آگاهانه بر کاهش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان ناسازگار (05/0p< ،906/10= F)، مشکلات برونیسازی شده (05/0p< ،002/0= F) و مشکلات درون سازی شده کودکان (05/0p< ،342 /0 = F) اثر داشته و این تأثیر در دوره پیگیری پایدار مانده است. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر به نظر میرسد که باید به نقش دورههای والدگری ذهن آگاهانه در پیشگیری و کاهش مشکلات روانشناختی کودکان پیشدبستان توجه کرد.
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی خانواده دریافت: 1401/1/20 | ویرایش نهایی: 1401/11/8 | پذیرش: 1401/4/14 | انتشار الکترونیک: 1401/9/10