مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 7، شماره 5 - ( تابستان1397، مردادماه، شماره5، شماره پیاپی26 1397 )                   سال 7 شماره 5 صفحات 160-147 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi E, Bafandeh H, Dadashi S. Comparision of theory of mind in college students with Borderline personality Disorder traits and normal counterparts. Rooyesh 2018; 7 (5) :147-160
URL: http://frooyesh.ir/article-1-378-fa.html
احمدی عزت اله، بافنده حسن، داداشی سیامک. مقایسه نظریه ذهن در دانشجویان با رگه های اختلال شخصیت مرزی و همتایان عادی. رویش روان شناسی. 1397; 7 (5) :147-160

URL: http://frooyesh.ir/article-1-378-fa.html


1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. ، siamakdadashi94@gmail.com
چکیده:   (3251 مشاهده)

مقدمه: اختلال شخصیت مرزی با مشکلات بین فردی، مثل روابط زیاد، ناپایدار و ترس از رها شدن همراه است. فرض بر این است که نقایص شناخت اجتماعی این مشکلات را تبیین می‌کند. در این راستا پژوهش حاضر باهدف مقایسه نظریه ذهن در دانشجویان با رگه‌های اختلال شخصیت مرزی و همتایان عادی انجام گرفت.

روش: تعداد 20 دانشجو با رگه های اختلال شخصیت مرزی و 20 دانشجوی عادی با استفاده از سیاهه اختلال شخصیت مرزی لیشنرنیگ (1999) از بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان انتخاب شدند، و سپس شرکت‌کنندگان با استفاده از آزمون ذهن‌خوانی از طریق تصاویر چشم بارن کوهن و همکاران (2001) در نظریه ذهن مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از آزمون t مستقل مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین دانشجویان با رگه‌های اختلال شخصیت مرزی و دانشجویان عادی در آزمون ذهن‌خوانی از طریق تصاویر چشم وجود دارد (0001/0 >p).

نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که دانشجویان با رگه‌های اختلال شخصیت مرزی نقایصی را در نظریه ذهن نشان می‌دهند.

متن کامل [PDF 724 kb]   (50 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1395/4/29 | ویرایش نهایی: 1397/5/17 | پذیرش: 1395/5/14 | انتشار الکترونیک: 1397/5/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb