مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 1 - ( فروردین 1402/ پیاپی 82 1402 )                   سال 12 شماره 1 صفحات 154-145 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Oveisi H, Monirpour N, Zargham Hajebi M. Model of ego strength based on the object relations and mediating role of the personality organization in people applying cosmetic head and face surgery. Rooyesh 2023; 12 (1) :145-154
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3920-fa.html
اویسی هلیا، منیرپور نادر، ضرغام حاجبی مجید. مدل قدرت ایگو براساس روابط موضوعی و نقش میانجی سازمان شخصیت در افراد متقاضی جراحی زیبایی سر و صورت. رویش روان شناسی. 1402; 12 (1) :145-154

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3920-fa.html


1- گروه روان­شناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2- گروه روان­شناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. ، Monirpoor@qom-iau.ac.ir
3- گروه روان­شناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
چکیده:   (593 مشاهده)
با توجه به اینکه عوامل روانشناختی نقش مهمی در تصمیم به انجام جراحی زیبایی دارد. هدف این پژوهش تبیین مدل قدرت ایگو براساس روابط موضوعی و نقش میانجی سازمان شخصیت در افراد متقاضی جراحی زیبایی سر و صورت بود. پژوهش حاضر توصیفی ـ همبستگی است. جامعه­ی آماری شامل کلیه­ی افراد مراجعه­کننده به مرکز جراحی زیبایی ونک تهران در بهار و تابستان 1399 بودند. تعداد 350 نفر به روش نمونه­گیری در دسترس و براساس ملاک­های ورود و خروج برگزیده شدند. جمع­آوری داده­ها با استفاده از پرسشنامه­های قدرت ایگو استروم (PIES، 1997)، روابط موضوعی بل (BORI، 1995) و سازمان شخصیت کرنبرگ (IPO، 2002) انجام گرفت. تحلیل داده­ها به روش تحلیل مسیر انجام شد. روابط ساختاری میان متغیرها نشان داد که روابط موضوعی دارای اثر مثبت و مستقیم بر سازمان شخصیت(119/0=β و 01/0>P)  و قدرت ایگو  بود (228/0=β و 01/0>P). همچنین، سازمان شخصیت دارای اثر مثبت و مستقیم بر قدرت ایگو بود(400/0 =β و 01/0>P). علاوه­براین، اثر غیر مستقیم روابط موضوعی بر قدرت ایگو  برابر با 027/0 و معنادار بود (01/0>P). می­توان نتیجه گرفت که آسیب در روابط موضوعی اولیه با تأثیر بر سازمان شخصیت می­تواند در ایجاد ایگویی ضعیف در بین افراد خواهان جراحی زیبایی اثر بگذارد.
متن کامل [PDF 516 kb]   (331 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1401/3/11 | ویرایش نهایی: 1402/3/10 | پذیرش: 1401/10/4 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb