مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 1 - ( فروردین 1402/ پیاپی 82 1402 )                   سال 12 شماره 1 صفحات 86-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.AHVAZ.REC.1401.022

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zia S, Safarzadeh S. The effectiveness of emotion-based marital relationship enrichment training during pregnancy on emotional empathy, perception of fairness, and sexual desires of young couples. Rooyesh 2023; 12 (1) :75-86
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4125-fa.html
ضیاء سحر، صفرزاده سحر. اثربخشی آموزش غنی‌سازی روابط‌زناشویی مبتنی بر هیجان در دوران بارداری بر همدلی-عاطفی، ادراک‌انصاف و تمایلات‌جنسی زوجین جوان. رویش روان شناسی. 1402; 12 (1) :75-86

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4125-fa.html


1- دانشجوی کارشناس ارشد، گروه روان­ شناسی بالینی، واحد ­اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2- استادیار، گروه روان­ شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. ، Safarzadeh1152@yahoo.com
چکیده:   (545 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش،تعیین اثربخشی آموزش غنی­سازی روابط زناشویی مبتنی بر هیجان در دوران بارداری بر همدلی­عاطفی، ادراک انصاف و تمایلات­جنسی زوجین جوان شهر اهواز بود. روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون_ پس­آزمون و گروه­گواه بود. جامعه­آماری پژوهش­حاضر کلیه زوجین­جوان دارای زن باردار 22 تا 31 ساله، مراجعه­کننده به بیمارستان و مطب­های خصوصی پزشکان زنان و زایمان شهر اهواز در سال1400 بودند که از میان آنها30 زوج داوطلب و واجد شرایط در چهارچوب نمونه­گیری هدفمند گزینش و به شیوه تصادفی در دوگروه آزمایش و گواه (هرگروه 15زوج یا 30 نفر) گمارده شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس همدلی عاطفی (مهرابیان و اپستین، 1972،EES)، پرسشنامه ادراک انصاف (پری، 2004،PEM) و پرسشنامه تمایل جنسی (هالبرت، 1992، HSDQ) استفاده شد. برای گروه آزمایش 8 جلسه 180 دقیقه­ای آموزش غنی­سازی روابط زناشویی بصورت گروهی اجرا شد و در گروه گواه مداخله­ای صورت نگرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از روش تحلیل­کورانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون تفاوت معناداری بین دو گروه در همدلی عاطفی، ادراک انصاف و تمایلات جنسی در مرحله پس آزمون وجود دارد(05/0>P). از یافته‏های فوق می‏توان نتیجه گرفت که آموزش غنی­سازی روابط­زناشویی مبتنی بر هیجان در دوران بارداری بر بهبود همدلی­عاطفی، ادراک­انصاف و تمایلات­جنسی زوجین جوان مؤثر است.
متن کامل [PDF 660 kb]   (225 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1401/6/6 | ویرایش نهایی: 1402/3/9 | پذیرش: 1401/12/20 | انتشار الکترونیک: 1402/3/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb