1- دانشجوی دکترای روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. ، belyad110@gmail.com
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
چکیده: (1035 مشاهده)
هدف این پژوهش پیشبینی پذیرش مسئولیتپذیری براساس انعطافپذیری و تفکر وجودی انتقادی در مادران دانشآموزان کمتوان ذهنی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای بنیادین و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران دانشآموزان کم توان ذهنی محدوده سنی 6 تا 18 سال (حدود 900 نفر) مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی شهرستان قزوین در سال 1400-1399 بودند. که از بین آنها به صورت تصادفی خوشهای 246 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن (WSQ، 1984)، مقیاس هوش معنوی کینگ (SISRI، 2008) و صفات شخصیتی کاستا و مک کری (1970، NEO) بود. روش تحلیل این پژوهش، تحلیل رگرسیون به روش همزمان بود. یافتهها نشان داد که انعطافپذیری و تفکر وجودی توان پیشبینی پذیرش مسئولیتپذیری مادران دانشآموزان کم توان ذهنی را دارد و درمجموع 9/19 واریانس متغیر پذیرش مسئولیتپذیری را تبیین میکند (05/0>p). نتیجهگیری میشود که انعطافپذیری و تفکر وجودی انتقادی در پیشبینی پذیرش مسئولیت پذیری نقش اساسی دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1401/11/3 | پذیرش: 1402/2/23 | انتشار الکترونیک: 1402/6/10