سال 12، شماره 6 - ( شهریور 1402/ پیاپی 87 1402 )                   سال 12 شماره 6 صفحات 110-101 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکترای روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. ، belyad110@gmail.com
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
چکیده:   (1035 مشاهده)
هدف این پژوهش پیش­بینی پذیرش مسئولیت­پذیری براساس انعطاف­پذیری و تفکر وجودی انتقادی در مادران دانش­آموزان کم­توان ذهنی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش­های بنیادین و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران دانش­آموزان کم توان ذهنی محدوده سنی 6 تا 18 سال (حدود 900 نفر) مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی شهرستان قزوین در سال 1400-1399 بودند. که از بین آنها به صورت تصادفی خوشه­ای  246 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن (WSQ، 1984)، مقیاس هوش معنوی کینگ (SISRI، 2008) و صفات شخصیتی کاستا و مک کری (1970، NEO) بود. روش تحلیل این پژوهش، تحلیل رگرسیون به روش همزمان بود. یافته­ها نشان داد که انعطاف­پذیری و تفکر وجودی توان پیش‌بینی پذیرش مسئولیت­پذیری مادران دانش­آموزان کم توان ذهنی را دارد و درمجموع 9/19 واریانس متغیر پذیرش مسئولیت­پذیری را تبیین می­کند (05/0>p). نتیجه­گیری می­شود که انعطاف­پذیری و تفکر وجودی انتقادی در پیش­بینی پذیرش مسئولیت ­پذیری نقش اساسی دارد.
متن کامل [PDF 696 kb]   (475 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1401/11/3 | پذیرش: 1402/2/23 | انتشار الکترونیک: 1402/6/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.